پزشک سرای بلاگ

ساخت وبلاگ

اجرای برنامه ششم توسعه دانشگاه آزاد اسلامی از سال آینده

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برنامه ششم توسعه درغالب 8 محور اصلی برنامه ششم توسعه در غالب 8 محور اصلی به واحدهای استانها ابلاغ شده و از سال 95 اجرا می‌شود.  

وی افزود: برنامه‌های اعلام شده در غالب هشت محور دسته‌بندی شده و در همه واحدهای استانها در همان چارچوب طراحی می‌شود.

هاشمی پیرامون ویژگی‌های 8 محور اعلام شده به استانها اظهار کرد: برنامه دین و اخلاق – امام انقلاب و رهبری – فرهنگ و اندیشه و هنر و ادبیات و ماهیت ایرانی اسلامی کانون‌ها و تشریفات دانشجویی، فعالیت‌های فضای مجازی ، گردشگری، مشاوره فرهنگی دینی و روان شناختی 8 محور اعلام شده است که مبنای اجرای طرح های ماندگار فرهنگی طی 5 سال آینده است . 

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: اجرای طرح های بیان شده از سال 95 آغاز می‌شود، با توجه به اینکه برای هر کدام ویژگی‌های خاصی تهیه و تبیین شده است.

انتهای پیام/ 

اخبار مرتبط با   :

                                   

دانشگاه , آزاد , اجرا , اسلامی , اصلی , برنامه , برنامه ششم , برنامه ششم توسعه , توسعه , دانشجویی , دانشگاه آزاد , دانشگاه آزاد اسلامی , در , سال , شده , ششم , فرهنگی , محور اصلی ,

- - , .

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 50 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 23:15

بیت‌اللهی مدیر کار گروه امور بین‌المللی ستاد توسعه فناوری نانو در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه فناوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: دوران پسا تحریم می‌تواند فرصت مناسبی در زمینه‌ فناوری نانو و فناوری‌های دیگر را برای ما فراهم کند اما مهم این است که ما بتوانیم از این فرصت‌ها بهینه استفاده کنیم.

وی با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر کشور ادامه داد: در دهه‌ اخیر نانو فناوری پیشرفت‌های زیادی در کشور داشته و شرکت‌های نوپا و فعالی که در حال حاضر پیچیده‌ترین تجهیزات و محصولات نانو فناوری را تولید می‌کنند، کشور را به سمت رقابت‌های گسترده‌تری سوق می‌دهد.

بیت‌اللهی تأکید کرد: اما مهم این است که از این فرصت با برنامه‌ریزی استفاده شود. عدم برنامه‌ریزی برای واردات محصولات از کشورهای خارجی، می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به کشور وارد کند.

وی در ادامه گفت: ستاد توسعه فناوری نانو و معاونت علمی و فناوری با ارائه راهکارهایی مؤثر، زمینه‌ی مناسبی برای صادرات و واردات محصولات ایجاد کرده‌اند. صادرات محصولات در زمان تحریم، به دلیل مشکلاتی که در زمینه‌ی انتقال ارز در کشور داشتیم، معضلی محسوب می‌شد اما با رفع تحریم‌ها این معضل از میان رفته و تعاملات کشورهای خارجی در زمینه‌ی بازاریابی محصولات ایران و شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی گسترده‌تر شده است.

انتهای پیام/

- - , .

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 46 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 23:15

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، همیشه پدر و مادرها به ما می گویند قبل از اینکه بخواهیم چیزی بخوریم، دست هایمان را بشوییم. بعضی موقع ها به این حرف ها اهمیتی نمی دیم و با دستان کثیف شروع به خوردن خوراکی های مختلف می کنیم. این کار در بچه های مهدکودکی و دبستانی که مشغول بازیگوشی هستند، بیشتر به چشم می آید. وقتی آنها با دستان خاکی و کثیف خود هر چیزی را به دهان می گذارند و یادشان می رود که دستشان را بشویند. اما زمانی متوجه اهمیت شستن دست ها می شویم که با بیماری های مختلف انگلی روبرو شویم.

دکتر سیدحامدبرکاتی رئیس اداره سلامت کودکان در گفت وگو باخبرنگار باشگاه خبرنگاران اعلام کرد: با علائم بیماری های گوارشی کودکان مانند کم آبی و اسهال و استفراغ، در اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60، حدود 40 هزار کودک در کشور فوت کرده اند که معمولاً علل ویروسی و باکتریال و یا قارچ بوده است. 

وی با بیان اینکه 40 هزار مرگ و میر کودکان در دهه 60، در سال 93 به 150نفر رسیده، گفت: با توجه به اینکه در تمام نقاط کشور دسترسی به پزشک، این رقم بسیار زیاد است و در سال 60 تمامی موارد اسهال در کودکان با سرم درمانی وریدی و سرم انجام می شد که در حال حاضر دسترسی به سرم خوراکی O.R.S در تمامی شبکه بهداشتی و درمانی کشور و بخش خصوصی وجود دارد. 

مرگ 150 کودک بر اثر بیماری های اسهالی

برکاتی با بیان اینکه بیماری های عفونی گوارشی به ویژه نوع ویروسی آن بسیار مورد توجه وزارت بهداشت است، اظهار کرد: ویروس ها در بیماری های عفونی گوارشی کودکان بسیار شدیدتر از بیماری های انگلی و میکروبی در آنها است که خیلی از کشورهای توسعه یافته در جهان برای اینکار واکسن به جهت شدت بیماری که در کودکان خردسال و سنین مدرسه به خصوص در فصل پاییز ایجاد می کند، تهیه کرده اند.

وی با اظهار اینکه با اجرای برنامه کنترل بیماری های اسهالی که از نیمه دهه 60 برای ارتقا سطح مراقبت ها و دسترسی مردم به بهداشت به ویژه برای کودکان زیر 5 سال انجام شده، تصریح کرد: این برنامه تا سال 80 تداوم داشت که بعد از آن با نام مراقبت های ادغام یافته ناخوشی های اطفالی ادامه پیدا کرد، یعنی علاوه بر بیماری های اسهالی، عفونت های تنفسی و بیماری های شایع در اطفال در آن گنجانده شد.

رئیس اداره سلامت کودکان افزود: این مداخلات و البته توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و باسواد شدن و افزایش اطلاعات مادران که بخشی از آن با مشارکت وزارت بهداشت و دیگر سازمان های کشور انجام شد. 

وی اظهار داشت: مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت در حال امکان سنجی میزان شیوع و اینکه چه میزان از نابسامانی های گوارشی کودکان مربوط به ویروس ها هست و چه اقدامات اولیه ای باید صورت گیرد،  بررسی می شود. 

ژیاردیا؛ انگل شایع در بین کودکان پیش دبستانی 

دکتر محمد جواد غروی استاد انگل شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران و معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص شایع ترین بیماری های انگلی روده در کودکان اظهار کرد: انگل ژیاردیا پروتوزوئری تاژکدار شایع ترین انگل  است، به شکل کیستی وارد روده می شود و با صفحات بادکش مانند و مکنده ای که دارد به دیواره دوازدهه می چسبد و باعث اختلال در جذب مواد غذایی(سوءجذب) و پس از آن سوءهضم و لاغری در بیمار می شود.

این متخصص انگل شناسی با بیان اینکه ژیاردیا تک یاخته روده ای است و در دوازدهه و روده باریک رشد می کند، تصریح کرد: این انگل بیماری زا در سنین زیر دبستان و دبستان در کودکان ظاهر می شود و در اجتماعات متراکم مانند مهدکودک ها شیوع دارد. انگل از طریق منابعی مانند آب و مواد غذایی آلوده و یا به طریق مکانیکی توسط مگس ها و همچنین تماس مستقیم با افراد آلوده انتقال می یابد. انگل ها موجب ضعیف شدن سیستم ایمنی کودکان می شوند، از این رو با شستشوی مداوم دست ها می توان بخش بزرگی از این ویروس و انگل ها را از بین برد.

مدفوع سفیدرنگ را جدی بگیرید

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز در رابطه با علائم ابتلا به انگل ژیاردیا تصریح کرد: در کودکان علائم بیشتر به صورت ناراحتی شکمی مطرح است و کودک دچار اسهال چرب می شود که با بررسی پوشک وی مدفوع سفیدرنگ، چرب و تکه‌تکه مشاهده می شود.

غروی افزود: ادامه یافتن اسهال منجر به لاغری مفرط در کودک می‌شود و ممکن است از شکل حاد به شکل مزمن دربیاید و همچنين به دليل ترشح مواد آلرژيك از اين انگل، امكان ایجاد مسائل مختلف عصبي از جمله بی اشتهایی، سردرد، تب، تهوع، استفراغ در اين افراد وجود دارد.

دکتر فرید ایمانزاده فوق تخصص گوارش و کبد کودکان و رئیس بیمارستان کودکان مفید در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص رایج ترین بیماری های انگلی روده در کودکان اظهار داشت: منشاء این بیماری ها انگل اکسیور که به کرمک معروف است و آسکاریس هستند که در اجتماعاتی مانند مهدکودک و دبستان احتمال شیوع بیشتری دارند. 

وی بیان کرد: علت بیماری های انگلی روده در کودکان، عدم رعایت بهداشت، غذا و آب آلوده و نشستن دستها قبل از غذا است.

کرمک شایع ترین بیماری انگلی

غروی در رابطه با دیگر عوامل شایع بیماری های انگلی در کودکان گفت: نوع دیگری از انگل ها، اکسیور است که به کرم سنجاقی معروف است، تخم انگل به صورت چندلایه ای و چسبنده است و در طبیعت می تواند زنده بماند.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه انگل اکسیور در بین عموم مردم به کرمک معروف است و در بدن انسان به شکل لارو زندگی می کند، تصریح کرد: این انگل در انتهای دستگاه گوارش رشد و جفت گیری می نماید که اندازه هر کدام از کرم ها حدود یک سانتی متر است و کرم ماده از کرم نر بزرگتر است و پس از جفت گیری پر از تخم می باشد که با مهاجرت دائمی از انتهای روده به سمت مقعد می آید و در آنجا تخم گذاری می کنند.

وی در خصوص علائم مبتلایان به انگل اکسیور بیان کرد: علائمی نظیر کهیر، خارش، ناراحتی های عصبی و بی خوابی در بیماران مشاهده می شود که با بلوغ کرم ها مواردی مانند اگزما و زخم پوستی در ناحیه نشیمنگاه ایجاد می شود.

این استاد انگل شناسی با بیان اینکه کرمک شایع ترین بیماری انگلی در انسان است، اظهار کرد: افراد از طریق رختخواب و لباس زیر می توانند به این بیماری مبتلا شوند، زیرا این انگل در محیط طبیعی برای مدتی توانایی زنده ماندن دارند.

پیشگیری راه نجات از بیماری

غروی در زمینه راه های پیشگیری از این بیماری گفت: از نظر پیشگیری هم خود آلودگی دارد و به زیر ناخن می چسبد و با ناخن خوردن کودک موجب آلودگی داخلی و خارجی در او می شود که ناراحتی عصبی و پرخاشگری را در بچه سبب می شود.  پیشگیری در بیماری کرمک شبیه انگل ژیاردیا است که شست و شوی بهداشتی سبزیجات و میوه جات، ضدعفونی نمودن آب، انجام آزمایشات دوره ای به طور 6 ماهه کودک در مهدکودک توصیه می شود.

برکاتی با اظهار اینکه مهمترین چیزی که می تواند از بیماری های گوارشی و عفونی و انگلی صرف نظر از واکسن که در کشور ما شیوع کمتری دارد، پیشگیری کند، مردم و آموزش آنهاست، افزود: رعایت بهداشت عمومی و فردی و اقدام ساده و بسیار موثر شستن دست هاست و بچه ها زمانی که به مهدکودک و مدرسه می روند علی رغم آموزش این کار را کمتر انجام می دهند.

مگس و سوسری ناقل آمیب انگلی

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه آمیب نیز به عنوان یک انگل در بچه ها و بالغین شیوع دارد و باعث اسهال خونی در آنها می شود، گفت: جلوگیری از دفع غیربهداشتی مدفوع از انتقال این بیماری پیشگیری می کند و آلودگی آمیب از ژیاردیا خطرناک تر است.

وی بیان کرد: مگس ها و سوسری ها(سوسک ها) ناقل این انگل هستند که به طور مکانیکی با استفاده از بال و بزاق خود این انگل را به مواد غذایی منتقل می کنند و برای انسان مشکل ایجاد می کنند.

تنها روده ها در خطر نیستند

وی در خصوص دیگر عوامل بیماری زا در انسان نیز اذعان کرد: آسکاریس که کرمی بزرگ است سبب مشکلات روده ای در کودکان و بزرگسالان می شود و کرم قلابدار نیز کم خونی فرد را در پی دارد.

غروی افزود: کرم کیست هیداتیک نیز که در روده سگ زندگی می کند و تخم آن از طریق مصرف سبزیجات آلوده وارد بدن انسان می شود و در کبد و ریه انسان تشکیل کیست می دهد که اندازه آن در برخی مواقع حتی به اندازه یک پرتقال نیز می رسد. 

ایمانزاده در زمینه درمان این دسته از بیماری های گوارشی کودکان تصریح کرد: درمان با استفاده از داروهای رایج بیماری های انگلی انجام می شود که در سنین زیر 2 سال با احتیاط بیشتری باید داروها تجویز شوند.

این استاد انگل شناسی در خصوص راه های درمان این بیماری های انگلی تصریح کرد: استفاده از داروهای ضدانگلی در تمامی این موارد توصیه می شود.

گزارش از هانیه اسماعیلی 

انتهای پیام/

- - , .

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 36 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 23:15

این 10 ماده غذایی را در فریزر نگهداری نکنید

برخی مواد غذایی به دلیل یخ زدن یا قرار گرفتن مدتی نسبتا طولانی در فریزر خاصیت خود را از دست می‌دهند و در برخی موارد مضر می‌شوند.  

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اشتیاق به خوردن مواد غذایی تازه و فصلی بودن بسیاری از مواد غذایی‌ها و میوه‌ها باعث می‌شود، افراد بخواهند برخی از غذاها را در فریزر نگه دارند تا از این طریق بتوانند آن‌ها را تازه مصرف کنند. اما توجه به این نکته مهم است که نگهداری مواد غذایی مختلف متفاوت است و نمی‌توان همه مواد را برای تازه ماندن در فریزر گذاشت. در واقع مدت زمانی که غذاها برای یخ‌زدایی نیاز دارند با هم متفاوت است.

برخی از مواد عذایی سرشار از آب هستند و به همین دلیل به سرعت یخ می‌زنند اما یخ زدن آن‌ها موجب پارگی دیواره سلولی آن‌ها و در نهایت پلاسیدگی و خارج شدن از حالت اصلی آن‌ها می‌شود. از این طریق آن‌ها طعم، عطر و رنگ خود را از دست می‌دهند.اما یخ زدن ترشیجات به این علت که دیواره‌های سلولی آن‌ها از هم جدا است، مشکلی ایجاد نمی‌کنند. علاوه بر این، یخ زدن گوجه فرنگی تازه اگر بعد از آن تنها برای پخت استفاده می‌شود، بلامانع است اما اگر قصد خوردن و استفاده خام از گوجه فرنگی دارید به هیچ وجه آن را در فریزر نگه ندارید زیرا حالت، طعم و انسجام خود را از دست می‌دهد.

در اینجا به 10 ماده غذایی اشاره می‌کنیم که نباید آن‌ها را در فریزر بگذارید، زیرا بعد از یخ زدن حالت سفتی انسجام و گاهی اوقات طعم و عطر خود را از دست می‌دهند.

گفتنی است؛ اگر بعد از فریز کزدن این مواد قصد پختن آن را داشته باشید، ممکن است این مشکلی بوجود نیاید.

1- کرفس

2- کاهو

3- خیار

4- انواع سبزیحات خوراکی همچون شاهی، تربچه و غیره

5- سیر و پیاز

6- روغن زیتون

7- سیب زمینی

8- عسل

9- شیر، ماست و پنیر

10- غذاهای سرخ‌شده

انتهای پیام/

اخبار مرتبط با   :

                                   

از دست , خاصیت , خود , در , دست , دلیل , زدن , طولانی , غذایی , فریزر , قرار , ماده , مضر , مواد , مواد غذایی , نگهداری , گرفتن , یخ زدن ,

- - , .

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 60 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 21:49

حفاظت بین‌المللی از تالاب بین مرزی خلیج گواتر کلید خورد

سلامت نیوز: مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران از تهیه طرح مشترک بین ایران، پاکستان و اتحادیه جهانی حفاظت برای حفاظت از اکوسیستم بین مرزی خلیج گواتر خبر داد.به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، محسن سلیمانی روزبهانی ضمن تاکید بر توجه ویژه به تالاب‌های مرزی و همکاری مشترک با کشورهای همسایه برای حفاظت پایدار از آن‌ها گفت: پیش‌نویس طرح حفاظت پایدا  

سلامت نیوز: مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران از تهیه طرح مشترک بین ایران، پاکستان و اتحادیه جهانی حفاظت برای حفاظت از اکوسیستم بین مرزی خلیج گواتر خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محسن سلیمانی روزبهانی ضمن تاکید بر توجه ویژه به تالاب‌های مرزی و همکاری مشترک با کشورهای همسایه برای حفاظت پایدار از آن‌ها گفت: پیش‌نویس طرح حفاظت پایدار و مشترک از تالاب بین مرزی خلیج گواتر نهایی شد.


وی با اشاره به برگزاری کارگاه و جلسات مشترک در کشور پاکستان با حضور ذی‌نفعان محلی تالاب در پاکستان و نمایندگان اتحادیه جهانی حفاظت و طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در پاکستان افزود: پس از تایید نهایی شدن طرح از سوی دولت‌های ایران و پاکستان این طرح وارد مراحل اجرایی خواهد شد.


به گفته سلیمانی اجزای اصلی این طرح شامل تهیه و اجرای برنامه جامع مشترک برای اکوسیستم تالابی خلیج گواتر، بهبود وضعیت زیستگاه و حمایت از گونه‌های در معرض خطر با مشارکت جوامع محلی، بهبود معیشت جوامع محلی در ارتباط با مدیریت صیادی در منطقه و انطباق‌پذیری جوامع محلی و سایر فعالیت‌های توسعه‌ای با تغییرات اقلیم است.


وی ابراز امیدواری کرد که این پروژه آغاز همکاری‌های مشترک با سایر کشورهای همسایه و استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی برای حفاظت و مدیریت تالاب‌های بین مرزی کشورمان باشد.

اخبار مرتبط با   :

                                                                                                                                                         

سلامت نیوز , سلامت , پاکستان , ایران , گزارش , آغاز , ابراز , اتحادیه , اجرای , اجرای برنامه , اجزای , ارتباط , استفاده , استفاده از , اشاره , اصلی , اقلیم , امیدواری , این , با حضور , برای , برنامه , برگزاری , بهبود , بین , تالاب , تالاب های ایران , تایید , تغییرات , تهیه , توجه , جامع , جلسات , جهانی , حضور , حفاظت , حمایت , خبر , خطر , خلیج , خواهد , در , در کشور , روزبهانی , زیستگاه , سایر , سلیمانی , سوی , شدن , صیادی , طرح , محسن , محلی , مدیریت , مراحل , مشارکت , مشترک , معیشت , ملی , منطقه , نقل , نمایندگان , نهایی , نیوز , های , همسایه , همکاری , وارد , وضعیت , ویژه , پایدار , پروژه , پس از , کارگاه , کرد , کشور , کلید ,

- - , .

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 40 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 20:44

به گزارش خبرنگار  حوزه فناوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ محققان آزمایشگاه ادوات نانو مهندسی دانشگاه ویسکونسین در امریکا با همکاری همتایان چینی خود موفق به ساخت تراشه کامپیوتری زیست‌تخریب‌پذیر با استفاده از چوب شدند. این تراشه نسبت به تراشه‌های رایج دارای عملکرد بالایی است.        

این تراشه از جنس چوب بوده و بسیار ارزان‌تر از مواد نیمه‌هادی فعلی مورد استفاده در ساخت تراشه‌ها، است. ژنکیانگ ما از محققان این پروژه می‌گوید: اگر ما بتوانیم این تراشه‌های چوبی را تجاری‌سازی کنیم، در هزینه مواد اولیه صرفه‌جویی کرده‌ایم. ما واقعا به دنبال کاهش هزینه مواد مصرفی نیمه‌هادی تا 99.9 درصد هستیم. 

برای ایجاد لایه نیمه‌هادی فعال در این تراشه، محققان از مواد سلولزی استفاده کردند. سلولز ترکیب رایجی است که معمولا از آن در ساخت کاغذ استفاده می‌شود.

با استخراج نانوالیاف سلولز، این گروه تحقیقاتی موفق به ساخت مواد شفاف، انعطاف‌پذیر و مستحکم شدند که خواص الکتریکی مناسبی دارد. این ویژگی‌ها برای تولید تراشه کامپیوتری مناسب است.

در حال حاضر، تراشه های موجود در بازار از مواد فعال لایه‌ای بهره‌مند هستند اما در این تراشه چوبی، تنها مواد فعال لایه‌ای از جنس نیمه‌هادی هستند. برای ممانعت از انبساط تراشه در طول کار، محققان روی سطح آن را یک لایه از اپوکسی پوشاندند. برای اطمینان از انطباق این تراشه با تلفن‌های همراه و تبلت‌ها، محققان از روشی مشابه به روش تولید ادوات ماکرویو استفاده کردند.

آرسنید گالیم یک ماده شیمیایی خطرناک است که به دلیل رهاسازی آرستیک در لیست مواد خطرناک دسته بندی می‌شود. این ماده بسیار گرانقیت بوده و باید در مصرف آن محدودیت اعمال کرد. در این تراشه از مواد خطرناک استفاده نشده و سلولز ماده اصلی تشکیل دهنده آن است.

انتهای پیام/

- - , .

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 61 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 20:44

تحقیقات نشان داده است که پاسخ به این سوال که چرا زنان باردار نوزاد دختر را آسان‌تر و راحت‌تر نسبت به نوزاد پسر حمل می‌کنند، در جفت و برخی ویژگی‌های آن خلاصه می‌شود.

در این تحقیق مشاهده شد که ژن‌هایی که جفت تولید می‌کند، در زنان و مردان با هم تفاوت‌هایی دارد. در نوزدان دختر تعامل ژن‌های بیشتری در رشد و توسعه جفت، حفظ بارداری و توان ایمنی مادر شرکت دارند و بارداری‌هایی که در آن جنسیت جنین پسر است، بیشتر امکان دارد که ناموفق باشد.

ا

ین امر ممکن است به این علت باشد که پسران سریع‌تر رشد می‌کنند و این ممکن است سبب خطر کمبود مواد مغذی در آن‌ها شود.

بنابراین نتایج این تحقیق می‌تواند نشان دهد چرا نوزادان دختر کمتر امکان دارد که دچار تولد زودرس، تولد نوزاد مرده، مرگ نوزاد بعد از تولد و یا ماکروکروزومی شوند. این تفاوت در تولید ژن‌ها در جفت که در دختر و پسر مشاهده می‌شود، می‌تواند سبب تفاوت‌های جنسیتی دیگری را در طول زندگی شود.

علاوه بر این نتایج این تحقیق می‌تواند به دانشمندان و متخصصان در درمان‌های خاص برای زنان باردار و حفظ سلامت نوزادان آن‌ها کمک کند.

انتهای پیام/

- - , .

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 52 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 20:44

به گزارش خبرنگار  حوزه فناوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ محققان دانشگاه ایندیانا یک ماده زیستی شبه ویروس ساختند که تشکیل هیدروژن را به‌صورت ارزان و تمیز کاتالیز می‌کند. این ماده زیستی با قرار دادن یک آنزیم اصلاح ‌شده درون پوسته پروتئینی حفاظت کننده یک ویروس که کپسید نامیده می‌شود، تولید می‌شود. این کاتالیست «نانوراکتور» 150 برابر کارامدتر از نوع بدون تغییر یافته آنزیم است.

داگلاس شیمیدان دانشگاه ایندیانا می‌گوید: « در حقیقت، ما از توانایی ویروس برای خودآرایی ده‌ها هزار واحد ساختمانی ژنتیک استفاده کردیم و همچنین از یک آنزیم بسیار حساس و شکننده با خصوصیت قابل ملاحظه جذب پروتون‌ها و خارج‌سازی گاز هیدروژن بهره بردیم. نتیجه کار یک ذره شبه ویروس است که مشابه یک ماده بسیار پیچیده، تولید هیدروژن را کاتالیز می‌کند.»

برای تولید این زیست‌ماده که با عنوان P22-Hyd شناخته می‌شود، تیم تحقیقاتی دو ژن از باکتری اشرییا کلی انتخاب کردند. این ژنها  زیرواحدهای کلیدی آنزیم هیدروژناز را رمزنگاری می‌کنند. در ادامه آنزیم درون کپسید حفاظتی یک ویروس باکتریایی تزریق می‌شود. استفاده از سیستم اتصال هیدروژناز و یک پوسته ویروس تنها به دلیل کارامدتر بودن در کاتالیز تولید هیدروژن نیست، بلکه سادگی تولید چنین سیستمی نیز یکی دیگر از علت‌های استفاده از این سیستم است. همچنین در مقایسه با دیگر کاتالیست‌ها همچون پلاتین، این سیستم ارزان‌قیمت و سازگار با محیط‌زیست است.

داگلاس می‌افزاید: این ماده قابل مقایسه با پلاتین است، ضمن اینکه کاملاً قابل تجدید است. شما برای تهیه آن نیاز به حفر معدن و استخراج آن ندارید، شما می‌توانید آن را در دمای اتاق در مقیاس بزرگ توسط یک فناوری تخمیر تهیه کنید؛ این ماده زیست‌ تخریب‌پذیر است. این روش یک روش کاملاً سبز برای ساخت یک ماده بسیار با ارزش است. 

علاوه بر شکستن پیوندهای شیمیایی آب برای تولید هیدروژن، P22-Hyd همچنین واکنش ترکیب هیدروژن و اکسیژن برای تولید انرژی را نیز کاتالیز می‌کند.

محققان از یک فرم هیدروژناز استفاده کردند که به راحتی با مواد زیستی ادغام می‌شود. آنزیم در فرم تغییر یافته و محافظت شده در مقایسه با فرم بدون تغییر آنزیم به دلیل پایداری بیشتر در برابر حرارت و مواد شیمیایی موجود در محیط، بسیار قوی‌تر است.

داگلاس می‌گوید: تاکنون هیچ‌کس موفق به تولید مقدار کافی از این آنزیم برای تولید سوخت زیستی نشده است اما اکنون ما روشی را ابداع کرده‌ایم که با استفاده از آن قادر به تولید مقادیر بالای مواد هستیم. 

انتهای پیام/

- - , .

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 62 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 18:41

تیم پزشکی هلال احمر ۳ روز قبل از ورود نخستین زائر در سامرا مستقر می‌شود- درمانگاه هلال احمر در سامرا آماده است

سلامت نیوز:رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با اشاره به از سر گیری سفرهای زیارتی به سامرا تأکید کرد: تیم پزشکی هلال احمر ۳ روز قبل از ورود نخستین زائر در سامرا مستقر می‌شود. به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،سیدعلی مرعشی  در مورد استقرار تیم پزشکی هلال احمر در سامرا با توجه به از سرگیری سفرهای زیارتی به سامرا توضیحاتی داد.وی گف  

سلامت نیوز:رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با اشاره به از سر گیری سفرهای زیارتی به سامرا تأکید کرد: تیم پزشکی هلال احمر ۳ روز قبل از ورود نخستین زائر در سامرا مستقر می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،سیدعلی مرعشی در مورد استقرار تیم پزشکی هلال احمر در سامرا با توجه به از سرگیری سفرهای زیارتی به سامرا توضیحاتی داد.


وی گفت: تا امروز تاریخ دقیقی از آغاز سفرها به سامرا به ما اعلام نشده و ما نیز از طریق اخبار در جریان از سرگیری سفرها به سامرا با خبر شدیم.


رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر تأکید کرد: 3 روز قبل از اعزام نخستین زائر به سامرا، یک پزشک و یک پرستار از تیم پزشکی هلال احمر در سامرا مستقر می‌شوند.


وی با اشاره به توقف کوتاه زائران در سامرا گفت: از آنجایی که توقف زائران در این شهر کوتاه است، یک پزشک و یک پرستار برای حضور در درمانگاه هلال احمر در سامرا کفایت می‌کند.


مرعشی در مورد تجهیزات و داروهای مورد نیاز گفت: درمانگاه ما با تجهیزات کامل مورد نیاز در سامرا آماده است و تنها باید داروهای مورد نیاز از کربلا و نجف به این مرکز منتقل شود.

اخبار مرتبط با   :

                                                                                                                         

سلامت نیوز , یک پزشک , کربلا , سلامت , امروز , تاریخ , حج , نجف , پزشکی , گزارش , 3 , آغاز , آماده , احمر , اخبار , است , استقرار , اشاره , اعزام , اعلام , این , باید , برای , به این , تجهیزات , تنها , توجه , توقف , تیم , جریان , حج و زیارت , حضور , خبر , در , در مورد , درمانگاه , روز , زائر , زائران , زیارت , سامرا , شهر , قبل , قبل از , مرکز , مورد , مورد نیاز , نخستین , نشده , نقل , نیاز , نیوز , هلال , هلال احمر , ورود , پرستار , پزشک , کامل , کفایت , کوتاه , گیری ,

- - , .

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 53 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 18:41

روزی نیست که پزشک مورد هجمه قرار نگیرد

سلامت نیوز:  رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: متاسفانه بیشترین بی انصافی و بی توجهی به نیروی انسانی بخش مراقبت های ویژه می شود در حالی که این قشر بیشترین توجه را می طلبد و روزی نیست که پزشکان و کارکنان حوزه درمان مورد هجمه قرار نگیربه گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، علیرضا زالی شامگاه سه شنبه در مراسم افتتاحیه سومین کنگره بین المللی مراقبت های ویژه افزود: فعالیت در  

سلامت نیوز: رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: متاسفانه بیشترین بی انصافی و بی توجهی به نیروی انسانی بخش مراقبت های ویژه می شود در حالی که این قشر بیشترین توجه را می طلبد و روزی نیست که پزشکان و کارکنان حوزه درمان مورد هجمه قرار نگیر

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، علیرضا زالی شامگاه سه شنبه در مراسم افتتاحیه سومین کنگره بین المللی مراقبت های ویژه افزود: فعالیت در بخش های مراقبت ویژه به عنوان یکی از فعالیت های سخت و دارای مشکلات است چرا که بیماران بستری در این بخش نیاز به مراقبت های خاص دارند به همین دلیل باید بیشتر به نیروهای انسانی فعال در بخش های مراقبت های ویژه شود.

زالی ادامه داد: رضایتمندی نیروی انسانی که فقط پول و افزایش تعرفه ها نیست بلکه توجه و تکریم آن ها به عنوان یک اصل است که باید مدنظر قرار گیرد و اگر کرامت پزشکان و فعالان در بخش های درمانی حفظ شود دیگر شاهد همجه علیه این نیروهای انسانی نیستیم.

وی خاطرنشان کرد: روزی نیست که جامعه پزشکی و فعالان در بخش های درمانی ما مورد هجمه قرار نگیرند و این موضوع باعث شده است که همه با کدورت خاطر، کارشان را پیش ببرند و متاسفانه در سنوات اخیر شاهد هستیم که کرامت آن ها مورد خدشه قرار گرفته است و تهاجم به شالوده اصلی جامعه پزشکی می شود.

رئیس کل سازمان نظامی پزشکی گفت: چون کار نیروی انسانی در بخش مراقبت های ویژه بسیار سخت است؛ باید کارکنان این بخش با اطمینان خاطر فعالیت داشته باشند وباید با توجه به جوان بودن رشته مراقبت های ویژه فرصت ظهور و بالندگی را به این گروه داد.

وی در ادامه با بیان اینکه سیمای سلامت کشور در حال تغییر محسوس است، اظهارکرد: به علت سالمند شدن جمعیت و افزایش کیفیت زندگی نیاز ما به بخش مراقبت های ویژه بیشتر می شود به همین منظور باید علاوه بر توجه ویژه به بخش نیروی انسانی، استانداردهای لازم در این بخش ها را بیشتر کرد.

زالی خاطرنشان کرد: در بخش های مراقبت ویژه ما با کمبود نیروی انسانی، شمار تخت و تجهیزات رو به رو هستیم و اگرچه آمارهائی از تعداد تخت های بخش مراقبت ویژه در کشور اعلام می شود اما آمار دقیقی نداریم و در شرایط فعلی باید پنج هزار تخت جدید به ناوگان بخش های مراقبت ویژه اضافه شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: براساس استاندارد اعلام می شود که باید 10 درصد کل تخت های بیمارستانی مربوط به بخش مراقبت های ویژه باشد، پس از مجموع 150 هزار تخت بیمارستانی 15 هزار تخت مراقبت های ویژه باید در کشور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه کمبود تخت در تمامی بخش های بیمارستانی مشهود است، افزود: سایه این کمبودها در بخش های مراقبت های ویژه نیز مشاهده می شود چراکه ما با استانداردها در این بخش فاصله داریم.

وی در ادامه دکتر هدایت الله الیاسی پیشکسوت بیهوشی و مراقبت های ویژه را برند بیهوشی و نظام دانشگاهی دانست و تاکید کرد: امروز اگر ما از دکتر الیاسی تقدیر می کنیم وی نیازی به این تقدیر ندارند چون خدماتش نشان دهنده عملکرد این دکتر حاذق هستند.سومین کنگره بین المللی مراقبت های ویژه به مدت سه روز با حضور 13 استاد برجسته حوزه مراقبت های ویژه در تهران برگزار می شود.

اخبار مرتبط با   :

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

کنگره , سلامت , امروز , تهران , پول , کار , پزشکی , گزارش , 150 , آمار , اجتماعی , ادامه , است , استاد , استاندارد , اصل , اصلی , اضافه , اطمینان , اعلام , افتتاحیه , افزایش , الله , اما , انسانی , اگر , این , با حضور , باعث , بالندگی , باید , بخش , برجسته , برند , بسیار , به این , بودن , بی انصافی , بی توجهی , بیان , بیشتر , بیشترین , بیماران , بیمارستانی , بین , بین المللی , بیهوشی , تجهیزات , تخت , تعداد , تعرفه , تغییر , تقدیر , تمامی , تهاجم , توجه , تکریم , جامعه , جدید , جمعیت , جوان , حال , حالی , حضور , حفظ , حوزه , خاص , خبرنگار , داشته , در , در تهران , در حال , در مراسم , در کشور , درصد , درمان , درمانی , دلیل , دکتر , دیگر , رشته , روز , روزی , زندگی , سازمان , سالمند , سایه , سخت , سه روز , سه شنبه , سومین , سیمای , شاهد , شدن , شده , شرایط , شنبه , ظهور , علت , علیرضا , علیه , عملکرد , عنوان , فاصله , فرصت , فعال , فعالیت , فقط , قرار , لازم , مجموع , محسوس , مراسم , مراسم افتتاحیه , مراقبت , مربوط , مشاهده , مشکلات , منظور , مورد , موضوع , نشان , نظام , نظام پزشکی , نظامی , نیاز , نیروهای , نیروی , نیروی انسانی , نیست , های , هدایت , هزار , همه , همین , ویژه , پزشک , پزشکان , پس از , پنج , پیش , پیشکسوت , چرا , چون , کارکنان , کدورت , کرامت , کشور , کمبود , کنگره بین المللی , کنیم , کیفیت , کیفیت زندگی , گرفته , گروه , یکی ,

- - , .

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 54 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 18:41

درمان بیماری‌های مفاصل به كمك طب سنتی

سلامت نیوز: طبق قاعده‌ای که در مبانی طب سنتی وجود دارد، هر عضوی که در بدن ضعیف شود، به راحتی ماده بیماری‌زا را به سمت خود جذب می‌کند و اگر این مواد در فرد دچار ضعف مفاصل زیاد شود؛ زمینه‌ساز بروز درد مفاصل خواهد بود.به گزارش سلامت نیوز، محمد احمدی؛ كارشناس ارشد علوم بهداشتی در تغذیه در زندگی آنلاین نوشت: مفاصل بطور ذاتی در همه افراد جزء اعضای ضعیف  

سلامت نیوز: طبق قاعده‌ای که در مبانی طب سنتی وجود دارد، هر عضوی که در بدن ضعیف شود، به راحتی ماده بیماری‌زا را به سمت خود جذب می‌کند و اگر این مواد در فرد دچار ضعف مفاصل زیاد شود؛ زمینه‌ساز بروز درد مفاصل خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز، محمد احمدی؛ كارشناس ارشد علوم بهداشتی در تغذیه در زندگی آنلاین نوشت: مفاصل بطور ذاتی در همه افراد جزء اعضای ضعیف بدن به حساب می‌آیند. اگر کسی هم بطور ژنتیکی استعداد ضعف مفاصل را داشته باشد، با انجام بعضی امور خود را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد. طبق قاعده‌ای که در مبانی طب سنتی وجود دارد، هر عضوی که در بدن ضعیف شود، به راحتی ماده بیماری‌زا را به سمت خود جذب می‌کند و اگر این مواد در فرد دچار ضعف مفاصل زیاد شود؛ زمینه‌ساز بروز درد مفاصل خواهد بود.

اسبابی که ماده بیماری‌زای ایجاد کننده درد مفاصل را در بدن زیاد می‌کنند

کم‌تحرکی و آرامش و سکون بیش از حد

ضعف هضم (علامت آن: بعد از خوردن غذای معمول، احساس سنگینی و پری شکم هست و مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا غذا از معده عبور کند. بدین ترتیب مواد خوب هضم نشده وارد عروق گشته و از آن‌جا به اندام‌های ضعیفی مثل مفاصل رفته و باعث بروز درد مفاصل می‌شوند. )

ترک ورزش (در این حالت، مواد غذایی مانند قبل هضم نمی‌شوند و چرخه قبلی تکرار می‌شود.)

سوءتدبیر در خوردن و آشامیدن (مانند غذا خوردن با شکم سیر یا چند گونه غذا را همزمان مصرف کردن، مداومت مصرف غذاهای غلیظ و دیرهضم مثل گوشت گاو و گوساله، ماکارانی، قارچ، غذای کنسروی و غذای فریزری و....، پرخوری، مایعات سرد نوشیدن درحالت خالی بودن معده مانند صبح ناشتا یا نیمه شب که در این حالت آب به سرعت جذب اعضای رئیسه یعنی مغز و قلب و کبد شده و باعث کاهش حرارت غریزی و نهایتا قوه هاضمه می‌شود.)

استحمام، ورزش یا جماع با شکم سیر و در حالت پری کامل معده (قبل از هضم کامل غذا) و نیز در حالت خالی بودن کامل معده از غذا [بهترین زمان، سه ساعت بعد از غذاست.]

وجود نزله و زکام زیاد (نزله همان خِلط گلو است که درواقع مواد ترشح شده از مغز به سمت حلق می‌باشد و زکام مواد ترشحی به سمت بینی است.)

ترک استفراغات معتاد (برای نمونه اگر فردی عادت به مصرف داروهای مسهل یا قی کردن داشته و یا بطور منظم حجامت و فصد می‌کرده است و یکباره رها می‌کند؛ در ترک این موارد حجم مواد زائد بدن افزایش یافته و مقداری از آن‌ها به سمت مفاصل می‌ریزد.)

حرکات شدید بدنی و نفسانی (مثل استرس، اضطراب، غم و غصه مداوم)

مواردی که مبتلایان به دردهای مفصلی باید رعایت کنند و نیز کسانی که می‌خواهند از بروز این دردها پیشگیری کنند

پرهیز از پرخوری

خودداری از خوردن غذای جدید قبل از هضم کامل غذای قبلی

سعی شود در هر وعده غذایی، فقط یک نوع غذا میل شود.

رعایت سازگاری غذاها با هم (مثلا مصرف همزمان لبنیات و گوشت‌ها بویژه گوشت طیور، به شدت مضر درد مفاصل بوده و درد را تحریک و تشدید می‌کند.)

پرهیز از مصرف گوشت گاو و فرآورده‌های آن (سوسیس، کالباس، همبرگر و ....)

پرهیز از مصرف زیاد و بدون مُصلح میوه‌ها و سبزی‌های سرد و تر؛ مانند خیار، گوجه فرنگی، هلو، هندوانه و .... بخصوص در افراد دارای مزاج یا سوءمزاج سرد و تر و بویژه در فصول سرد (پاییز و زمستان)

پرهیز از مصرف زیاد غذاهای غلیظ؛ مانند حلوا، ماکارانی، تخم مرغ آب‌پز، غذاهایی که با رشته درست می‌شوند، سس مایونز و ...

محدود کردن مصرف ترشیجات و غذاهای شور

مصرف لبنیات با مُصلحات آن‌ها باشد. (مثلا ماست و دوغ با نعناع یا کاکوتی خشک، شیر با عسل یا شکر)

پرهیز از مصرف آب یخ و نوشیدنی‌های سرد و گازدار با غذا و تا یک و نیم ساعت بعد از آن، در بین خواب و صبح ناشتا

اگر غذای لطیف و غلیظ در سر سفره هست، اول غذای لطیف خورده شود. مثلا سالاد کاهو و هویج رنده شده قبل از غذای اصلی میل شود و با اندکی روغن زیتون و سرکه یا آبغوره طبیعی نه سس مایونز.

تولید خِلط صالح و محمود در بدن با غذاهایی مثل نخوداب پخته شده با گوشت مرغ یا گوسفند، آبگوشت، کاله‌جوش، شیر با عسل و پودر سنجد، مویز، انجیر خشک، بادام درختی خام، سیب درختی، به، هویج ایرانی یا زردک، انار و مربا یا رب آن‌ها.

پرهیز از خوابیدن، استحمام، ورزش و جماع با شکم پر

بهتر است بین غذاخوردن و حمام کردن حداقل سه ساعت فاصله باشد و قبل از حمام رفتن، مفاصل را با روغن‌های مقوی مثل روغن زیتون، کنجد، قُسط، بادام تلخ و اسپند ماساژ داده و هنگام خروج از حمام نیز اندکی آب سرد روی دست و پا ریخته شود.

ورزش منظم روزانه (یعنی فعالیتی با شدت متوسط که تعریق ایجاد کند و ضربان قلب و تعداد تنفس افزایش یابد.)

خواب به اندازه و با کیفیت مناسب در شب (یعنی شب‌ها زودتر خوابیدن و صبح‌ها زودتر برخاستن از خواب): چون هضم غذا در خواب قوت یافته و مواد خام و هضم نشده در خواب به هضم کامل رسیده و مواد زائد آماده دفع می‌شوند. البته خواب زیاد در طول روز و بویژه در فصول سرد [یا فصل گرم و جلوی کولر] و افراد دارای مزاج یا سوءمزاج سرد باعث تولید نزله شده و بر شدت درد مفاصل می‌افزاید.

اگر یبوست وجود دارد، حتما باید برطرف شود. درمان هرکسی بسته به علت ایجاد کننده و مزاج فرد متفاوت است. اما یک راهکار عمومی، استفاده از خاکشی و آب جوش در صبح ناشتاست. مصرف یک قاشق غذاخوری روغن زیتون شب قبل از خواب و ماساژ ناحیه شکم با روغن زیتون نیز مفید خواهد بود.

اخبار مرتبط با   :

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

سیب , روزانه , تولید , سلامت , تعریق , طب سنتی , لبنیات , ورزش , آب , مرغ , گزارش , .... , آب جوش , آب سرد , آب یخ , آرامش , آماده , آنلاین , احساس , ارشد , است , استعداد , استفاده , استفاده از , اسپند , اصلی , اعضای , افراد , افزایش , اما , امور , انار , انجام , انجیر , اندازه , اندکی , اول , اگر , ایجاد , ایرانی , این , با هم , با کیفیت , بادام , باشد , باعث , باید , بدن , بدنی , بدون , برخاستن , بروز , بسته , بطور , بعد , بعد از , بعضی , بهداشتی , بودن , بوده , بین , بینی , تحریک , تخم , تخم مرغ , ترتیب , ترشیجات , ترک , تشدید , تعداد , تغذیه , تلخ , تنفس , تکرار , جدید , جذب , جلوی , جوش , حالت , حتما , حجامت , حجم , حرارت , حساب , حلق , حمام , حمام کردن , خالی , خام , خروج , خطر , خواب , خوابیدن , خواهد , خوب , خود , خوردن , خورده , داده , داشته , در , در خواب , در زندگی , در شب , درختی , درد , درد مفاصل , درست , درمان , دست , دفع , دوغ , ذاتی , راحتی , راهکار , رشته , رفته , رنده , رها , روز , روغن , روغن زیتون , روی , روی دست , زمان , زندگی , زیاد , زیادی , زیتون , ساعت , سالاد , سرد , سرعت , سرکه , سس مایونز , سفره , سمت , سنتی , سیر , شده , شدید , شکم , شیر , صالح , صبح , ضربان , ضربان قلب , ضعف , ضعیف , طبق , طبیعی , عادت , عبور , عروق , عسل , علت , علوم , غذا , غذا خوردن , غذاخوردن , غذاها , غذای , غذای اصلی , غذایی , فاصله , فرد , فردی , فصل , فصول , فقط , قاشق , قبل , قبل از , قبلی , قرار , قلب , قوت , كارشناس , كمك , لطیف , ماده , ماساژ , ماست , مایعات , مایونز , مبانی , متفاوت , متوسط , مثل , مثلا , محمد , محمود , مربا , مزاج , مصرف , مصرف آب , مصرف زیاد , مضر , معتاد , معده , مغز , مفاصل , مفید , مقوی , مناسب , منظم , مواد , مواد غذایی , میل , نشده , نعناع , نمونه , نوشیدن , نوع , نیم , نیمه , نیمه شب , هست , هضم , هضم غذا , همبرگر , همزمان , همه , هندوانه , هنگام , هویج , وارد , وجود , وعده , پا , پخته شده , پری , پودر , پیشگیری , چرخه , چند , چون , کامل , کاهش , کاهو , کبد , کردن , کسانی , کسی , کند , کننده , کیفیت , گازدار , گاو , گرم , گلو , گوجه , گوشت , گوشت مرغ , گونه , یافته , یبوست , یعنی ,

- - , .

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 32 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 15:29

این میوه ها و سبزیجات را با پوست بخورید

سلامت نیوز: متخصصان و کارشناسان تغذیه اغلب روی اهمیت «شیوه درست» خوردن میوه‌ها و سبزی‌ها تاکید می‌کنند.اما منظور این متخصصان و کارشناس‌ها از شیوه درست خوردن میوه‌ها و سبزی‌ها چیست؟ تقریبا همه کارشناس‌های تغذیه بر این باورند که پوست میوه‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌هایی هستند که به‌نوعی پوست را به&  

سلامت نیوز: متخصصان و کارشناسان تغذیه اغلب روی اهمیت «شیوه درست» خوردن میوه‌ها و سبزی‌ها تاکید می‌کنند.اما منظور این متخصصان و کارشناس‌ها از شیوه درست خوردن میوه‌ها و سبزی‌ها چیست؟ تقریبا همه کارشناس‌های تغذیه بر این باورند که پوست میوه‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌هایی هستند که به‌نوعی پوست را به‌عنوان مغذی‌ترین بخش میوه تبدیل می‌کنند.خوردن پوست سخت میوه‌هایی همچون پرتقال و انار برای اکثر افراد ناخوشایند است، اما نخوردن پوست میوه‌هایی همچون سیب یک چیز بی‌ربط و بی‌معنی است.خوردنی نبودن پوست بعضی از میوه‌ها بدین معنا نیست که پوست این میوه‌ها هیچ ارزش غذایی ندارد.پوست اکثر مرکبات مانند لیمو‌شیرین و پرتقال حاوی ارزش غذایی فراوان و فیبر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید، توصیه می‌شود که این چنین پوست‌هایی را به‌نوعی در رژیم غذایی خود بگنجانید. برای مثال، می‌توانید آنها را خشک‌کنید و به‌صورت پودر درآورید و در غذاها استفاده کنید. علاوه‌بر‌این، پوست میوه‌هایی همچون هندوانه، موز و پرتقال را می‌توانید شور بیندازید یا به همراه سبزی‌ها یا برنج بجوشانید.

برای روشن‌کردن فواید و مزیت‌های پوست میوه‌ها بهتر است به میوه‌هایی بپردازیم که بیشتر مصرف می‌کنیم. بررسی و توصیف ویژگی
پوست این میوه‌های مرسوم می‌تواند روشن‌کننده این حقیقت باشد که دور ریختن پوست میوه‌ها کار عاقلانه‌ای نیست:

سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها: اغلب اوقات به ما توصیه می‌شود که میوه‌های رنگارنگی بخوریم. اگرچه در نظر ما ممکن است خوردن میوه رنگارنگ یک‌چیز بی‌اهمیت باشد، اما رنگ‌دانه‌های رنگ‌دهنده پوست میوه‌ها باعث افزایش ارزش غذایی پوست میوه‌ها نیز می‌شوند، به‌طوری‌که پوست میوه‌ها در مقایسه با گوشت میوه‌ها حاوی آنتی‌اکسیدان بیشتری است. تاحدودی می‌توان گفت که پوست‌های تیره‌تر مانند بنفش یا آبی سرشار از گلیکوزیدهای آنتوسیانین هستند، درحالی‌که پوست‌های زرد حاوی کاروتن‌ها و رنگ‌دانه‌های لوتئین هستند. برای مثال، می‌توان به میوه‌هایی همچون قره قاط (بلوبری)، انگورها، هویج و کیوی اشاره کرد.

منبع خوبی از فیبر: پوست میوه‌ها منبع خوبی از فیبرهای حل‌نشدنی است. این نوع از فیبرها حرکات روده‌ها را تنظیم و از یبوست جلوگیری می‌کنند. پوست بسیاری از میوه‌های متنوع سرشار از پکتین هستند که یک فیبر حل‌شدنی است و مزایای سلامتی فراوانی برای بدن دارد. پکتین سطوح کلسترول را پایین می‌آورد و به تنظیم سطوح قند خون کمک می‌کند. پوست‌های بعضی از میوه‌ها علاوه بر پکتین حاوی دیگر فیبرهای رژیم غذایی مانند همی سلولز نیز هستند که تا حدودی بدن را در مقابل سرطان روده مصون می‌دارند.پوست سیب یکی از بهترین منبع‌های پکتین است.

کالری کم: پوست میوه‌ها یک گزینه سالم برای افرادی است که خواهان جلوگیری از چاقی و داشتن بدن خوش‌فرم هستند.پوست میوه‌ها تقریبا هیچ فیبر، چربی و شکری ندارند و سرشار از فیبر هستند که به سیری زودتر و طولانی‌تر کمک می‌کنند.خوردن پوست میوه‌ها اشتهای بی‌نهایت شما را کاهش می‌دهد و جذب کالری کمتر را برای شما آسان می‌سازد.

ویتامین C: همان‌طور که می‌دانید ویتامین C برای افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن مفید است و مرکباتی همچون پرتقال سرشار از ویتامین C هستند.متاسفانه اکثر افراد پوست پرتقال را دور می‌اندازند، اما کارشناس‌های تغذیه بیان می‌کنند که پوست پرتقال در مقایسه با گوشتش حاوی ویتامین C بیشتری است.هر ۱۰۰ گرم پوست پرتقال حاوی ۱۳۶ میلی‌گرم ویتامین C است، درحالی‌که هر ۱۰۰ گرم گوشت پرتقال حاوی ۷۱ میلی‌گرم ویتامین C دارد.

سرشار از مواد معدنی: پوست میوه‌ها سرشار از مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم، کلسیم، روی و دیگر مواد معدنی است.پتاسیم برای سلامتی قلب، کلسیم برای سلامتی اسکلت بدن و منیزیم برای سلامتی عضله‌ها ضروری است.همه ما می‌دانیم که موز سرشار از پتاسیم و منیزیم است، اما این را باید دانست که پوست موز در مقایسه با گوشت آن حاوی مواد مغذی ضروری بیشتری است.

سبزی‌هایی که باید با پوست خورد
سیب‌زمینی: اکثر افراد برای درست کردن پوره سیب‌زمینی یا سیب‌زمینی سرخ‌کرده پوست آن را می‌کنند.پوست سیب‌زمینی سرشار از پتاسیم، منیزیم، آهن، ویتامین B6 و ویتامین C است.اگرچه این مواد مغذی در گوشت سیب‌زمینی نیز یافت می‌شوند، اما میزان این مواد مغذی در پوست سیب‌زمینی بیشتر است.دور انداختن پوست سیب‌زمینی به معنای از دست دادن کلسیم و آهن فراوان است.سیب‌زمینی‌های شیرین سرشار از بتا کاروتن هستند و بیشتر این بتا کاروتن‌ها در پوست سیب‌زمینی شیرین وجود دارند.به هنگام فرایند هضم بتا کاروتن تبدیل به ویتامین A می‌شود.بتاکاروتن سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و برای سلامت سلولی ضروری است.

پیاز: تنها تعداد معدودی از مردم جهان پوست پیاز را خوردنی می‌دانند. اما در پوست پیاز نیز می‌توان ارزش غذایی یافت. پوست ‌کاغذی پیازها حاوی آنتی‌اکسیدان‌های فراوان است منبع خوب از کورستین (یک فلاوونوئید مفید برای بیمارهای قلبی) است.گفته می‌شود که کورستین به کاهش فشارخون و جلوگیری از پلاک‌های شریانی کمک‌می‌کند. ازآنجایی‌که پوست پیازها را نمی‌شود خام مصرف کرد، آن را در آبگوشت، سوپ و خورش خود بریزید تا جوش بخورد و به ارزش و طعم غذای شما بیفزاید.

بادنجان: بادنجان سرچشمه مواد مغذی است. بسیاری از ارزش‌های غذایی این گیاه در پوست و زیر پوست آن وجود دارد.آنتی‌اکسیدان ناسونین عامل رنگ بنفش این گیاه است و تحقیقات نشان می‌دهند که این آنتی‌اکسیدان از رشد سرطان، بخصوص سرطان‌های تاثیرگذار روی مغز و سیستم عصبی جلوگیری می‌کند.علاوه بر این، پوست بادنجان سرشار از اسید کلروژنیک است که یک آنتی‌اکسیدان شمرده می‌شود.این ترکیب طبیعی برای افراد دیابتی سودمند است، چون آزادسازی گلوکز به جریان خون را تنظیم می‌کند و کاهش می‌دهد.

خیار: خیار را باید با پوستش خورد، اما اکثر افراد خیار را پوست می‌کنند.توصیه می‌شود که از پوست کندن خیار خودداری کنید، چون پوست سبز خیار به این گیاه ارزش غذایی فراوانی می‌دهد. ویتامین K خیار اساسا در پوست آن متمرکزشده است و پوست خیار سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، پتاسیم و فیبر حل نشدنی است.
منبع: Health.com

اخبار مرتبط با   :

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

پرتقال , سلامت نیوز , سیب , رژیم غذایی , سلامت , ویتامین , سرطان , اسید , روزنامه , کار , بررسی , گزارش , A , آبی , آزادسازی , آسان , آهن , ارزش , از دست , است , استفاده , اسکلت , اشاره , افراد , افزایش , اما , انار , انداختن , اهمیت , اوقات , ایمنی , ایمنی بدن , این , باشد , باعث , باید , بتا , بخش , بخورد , بدن , برای , برنج , بعضی , بنفش , به این , بهتر , بهترین , بیان , بیشتر , تاثیرگذار , تبدیل , تحقیقات , ترکیب , تعداد , تغذیه , تقویت , تنظیم , تنها , توصیف , توصیه , جذب , جریان , جریان خون , جلوگیری , جهان , جوش , حرکات , حقیقت , حل , خام , خوب , خوبی , خود , خوردن , خوردنی , خون , خیار , دادن , داشتن , دانه , در , در مقابل , درست , درست کردن , دست , دست دادن , دور , دیگر , رشد , رنگ , رنگارنگ , روده , روی , رژیم , ریختن , زرد , زمینی , زیر , سالم , سبز , سبزیجات , سخت , سرشار , سرچشمه , سلامتی , سلولی , سوپ , سیری , سیستم , سیستم ایمنی , سیستم عصبی , شما , شور , شیرین , شیوه , طبیعی , طعم , عامل , عصبی , غذاها , غذای , غذایی , فرایند , فشارخون , فواید , فیبر , قاط , قند , قند خون , متخصصان , متنوع , مردم , مرکبات , مصرف , معدنی , معنا , معنای , مغز , مفید , مقابل , مقایسه , ممکن , منبع , منظور , منیزیم , مواد , مواد معدنی , موز , میزان , میوه , میوه ها , نبودن , نشان , نشدنی , نظر , نقل , نوع , نیست , نیوز , هستند , هضم , همراه , همه , هنگام , هویج , هیچ , و سبزیجات , وجود , پایین , پتاسیم , پودر , پوست , پوست پرتقال , پوست کندن , پیاز , چاقی , چربی , چون , چیز , چیست؟ , کارایی , کارشناسان , کالری , کاهش , کردن , کلسترول , کلسیم , کمتر , کمک , کندن , کیوی , گرم , گزینه , گفت , گلوکز , گوشت , گیاه , یبوست , یکی , ۱۰۰ ,

- - , .

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 54 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 15:29

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سیوا رییس دبیرخانه کنوانسیون کنترل دخانیات در دیدار با وزیر بهداشت با اشاره به کاهش مصرف دخانیات در ایران طی سال‌های گذشته بیان کرد: با وجود کاهش مصرف دخانیات در ایران استعمال قلیان افزایش یافته است این کاهش مصرف نتیجه‌ی پایبندی تعهدات وزارت بهداشت بر همکاری با ستاد مبارزه با دخانیات بعد از اجرای کنوانسیون است.

وی افزود: به دلیل افزایش مصرف قلیان باید مواظب جوان آینده ساز‌ خود باشیم افزایش مصرف قلیان در میان دختران و مادران آینده بسیار حایز اهمیت است زیرا این افراد باید از آینده جامعه محافظت کنند این روند ایجاد ایران سالم و ثروتمند در آینده نخواهد شد.

سیلوا با اشاره به تأثیر افزایش قیمت مالیات عنوان کرد: این کار باید بدون ترس از افزایش قاچاق انجام شود. کشورهایی مانند برزیل این اقدام را انجام داده‌اند. افزایش مالیات مصرف دخانیات باعث شده است تا عواید دولت نیز افزایش پیدا کند. در واقع این کار باعث ایجاد شرایط برد – برد می‌شود.

وی اضافه کرد: امروز در کمیسیون بهداشت مجلس بودم با توجه به این که فصل بررسی بودجه است نباید این فرصت را از دست بدهیم در پسا تحریم‌ها حضور شرکت‌های چند ملیتی در حوزه مصرف دخانیات افزایش پیدا می‌کند.

سیوا رییس دبیرخانه کنوانسیون کنترل دخانیات در خصوص تولیدکنندگان دخانیات اظهار کرد: هر کشوری در دنیا قربانی یک سری افراد خلافکار است که در زمینه تجارت غیرقانونی فعالیت می‌کنند و در واقع در هر کشوری تجارت خود را اجرا می‌کنند.

وی ادامه داد: ایران پروتکلی در زمینه منع مصرف دخانیات امضا کرده است که انتظار می‌رود با قدرت رهبری ایران به اجرا برسد. تولیدکنندگان دخانیات بزرگترین دشمنان جامعه هستند که هدفشان تنها سودمندی از مصرف دخانیات است.

سیلوا با اشاره به این که هر روز هزاران نفر بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند خاطرنشان کرد: صاحبان سرمایه بیشتر جوانان را به استفاده از دخانیات ترغیب می‌کنند همچنین انواع مختلف دخانیات را وارد می‌کنند تا سود بیشتری ببرند.

وی با اشاره به کشورهایی مانند فنلاند، کانادا، استرالیا، اروگوئه و غیره که مصرف دخانیات در آن کاهش پیدا کرده است گفت: افزایش مالیات دخانیات در این روند بسیار مؤثر بوده است. علاوه بر این افزایش و بهبود استانداردها، هشدارهای تصویری، سیستم رهگیری و کنترل مرزها و ساده‌سازی دسته‌بندی‌ها نیز تأثیر به سزایی داشته‌اند.

رییس دبیرخانه کنوانسیون کنترل دخانیات خاطرنشان کرد نکته حایز اهمیت این است که شخص مصرف کننده دخانیات بیمار است نه یک عامل گسترش اپیدمی این شخص باید حمایت شود. از طرف دیگر خانواده‌هایی که افراد را مجازات می‌کنند حایز اهمیت هستند به طور کلی باید به یک تعادل در این زمینه دست پیدا کنیم. جامعه نیز هنجارهایی دارد که می‌توانیم از آنها در این راستا کمک بگیریم.

انتهای پیام/

- - , .

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 56 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 15:29

۵۰ درصد مردم از فشار خون خود خبر ندارند

سلامت نیوز:وزیر بهداشت با بیان اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی اولین علت مرگ و میر در کشور هستند، گفت: این مسئله به دلیل تصمیمات غلطی است که در گذشته گرفته شده و درحال حاضر باید با تصمیمات درست این مسئله جبران شود. به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، سید حسن هاشمی (وزیر بهداشت) امروز صبح چهارمین کنگره بین‌المللی خودمراقبتی و آموزش به بی  

سلامت نیوز:وزیر بهداشت با بیان اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی اولین علت مرگ و میر در کشور هستند، گفت: این مسئله به دلیل تصمیمات غلطی است که در گذشته گرفته شده و درحال حاضر باید با تصمیمات درست این مسئله جبران شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، سید حسن هاشمی (وزیر بهداشت) امروز صبح چهارمین کنگره بین‌المللی خودمراقبتی و آموزش به بیمار اظهار کرد: خود مراقبتی رابطه مستقیم با سطح سواد، وضعیت اقتصادی، مدیریت کشور(قوای سه‌گانه) و رسانه‌ها دارد.


وی در ادامه با بیان اینکه ما در حال حاضر نسبت به دهه‌های گذشته در حوزه آگاهی‌های اجتماعی نسبت به سلامت شرایط بهتری داریم، افزود: تلویزیون با وجود همه مزاحمت‌ها نقش خوبی در ارتقای سلامت عمومی ایجاد کرده است.


وی تصریح کرد: اگر از من بپرسند که رسالت وزارت بهداشت در حوزه سلامت چیست پاسخ من این است که مساله خود مراقبتی و آموزش به بیمار مهم‌ترین رسالت وزارت بهداشت است و باید همه گروه‌های پزشکی این کار را تبلیغ کنند و اگر ما در این حوزه موفق شویم، قطعا هزینه‌های سلامت کاهش پیدا می‌کند و طول عمر وسلامتی افراد افزایش می‌یابد.


هاشمی افزود: خیلی ناگوار است که دو بیماری قلب و عروق و سکته‌های مغزی مهمترین بیماری در کشور باشد و اینکه ۵۰ درصد مردم از فشار خون خود خبر نداشته باشند و متوجه افزایش وزن خود نباشند.


وی در ادامه اظهار کرد: اینکه ۱۲۰ هزار نفر کشته در جاده‌های کشور داریم، مسئله‌ای است که اگر خودمراقبتی داشتیم؛ دچار این مشکلات نمی‌شدیم.
وی افزود: کشورهای پیشرفته در حال حاضر به برکت دانش و سطح سواد و شرایط اقتصادی که دارند به مسائل این چنینی بیشتر می‌پردازند و در این زمینه از ما خیلی جلو‌تر هستند.


وی بیان کرد: اگر ما بتوانیم؛ همانطور که ادعا می‌کنیم؛ سفیران سلامت را در خانه‌ها داشته‌باشیم و بتوانیم در این حوزه موفق شویم و مردم به این باور برسند که خودشان باید در زمینه خود مراقبتی فعال باشند به موفقیت بزرگی دست پیدا کرده‌ایم.


وزیر بهداشت با بیان اینکه شاخص مهمی که می‌توان برای سطح خودمراقبتی مردم در نظر گرفت، تعداد دندان‌های پوسیده‌ایرانی‌ها است، افزود: البته این تنها شاخص نیست ولی یکی از شاخص‌های مهمی است که باید در نظر گرفته شود.


وی در ادامه با اشاره به نقش مهم آموزش و پرورش در زمینه بالا بردن سطح خود مراقبتی و سلامت مردم اظهار کرد: ما باید از ظرفیت جمعیت حدود ۱۲ میلیون دانش‌آموز استفاده کنیم و آموزش را از مقطع دانش‌آموزی در حوزه خود مراقبتی آغاز کنیم.


وی ادامه داد: بحثی که در حال حاضر در آموزش و پرورش وجود دارد، انحصار است و به نظر می‌رسد؛ جزمیتی که در آنجا وجود دارد، موجب می‌شود؛ مسئولان وزارت بهداشت نتوانند فعالیت زیادی در آن حوزه داشته باشند.


وی تصریح کرد: اگر بتوانیم از مقطع دبستان نکاتی را عملا به دانش‌آموزان بیاموزیم، طبیعی است که در سنین بزرگسالی آنان از این مسئله بهره‌مند می‌شوند و در پی این مسئله سطح سلامت جامعه در آینده افزایش پیدا خواهد کرد.


هاشمی گفت: ارتقای آموزش‌ها در زمینه سلامتی و خود مراقبتی باید هدف اصلی در تربیت آینده‌سازان ایران باشد و در کتاب‌های درسی توجه زیادی به این مسئله بشود.


وی در ادامه با تاکید بر اهمیت رعایت حقوق شهروندی در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی اظهار کرد: آموزش‌های بعد از خدمت را باید به بیماران ارائه دهیم تا موجب پیشرفت در حوزه خود مراقبتی و آموزش بیمار شود.


وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه عمل کردن خود مسئولان وزارت بهداشت و پزشکان به مسائل خود مراقبتی و بهداشتی موجب می‌شود که مردم نیز اهمیت بیشتری به این مسئله بدهند، اظهار کرد: بسیار مهم است که اگر در این زمینه صحبت می‌کنیم؛ خود نیز به آن عمل کنیم، اما متاسفانه دیده می‌شود که به طور مثال پزشکان خود توصیه به سیگار نکشیدن می‌کنند، در حالی که خودشان به این توصیه عمل نمی‌کنند.


وزیر بهداشت با ابراز تاسف از اینکه فرصت‌های زیادی در دهه‌های گذشته در حوزه سلامت از دست رفته‌است، گفت: اگر امروزه به خاطر بیماری‌های قلب و عروق مردم جان خود را از دست می‌دهند به دلیل تصمیماتی است که در گذشته به درستی گرفته نشده است، اما شورای عالی سلامت غذا می‌تواند در حال حاضر این تصمیمات را بگیرد و پیشرفت زیادی در حوزه سلامت ایرانیان داشته باشیم.


وی در پایان با تاکید بر نقش‌روغن‌ها، شیرین کننده‌ها، مواد قندی و مصرف نمک در کاهش سلامتی مردم گفت: رسانه‌های عمومی که همه فضا را در اختیار دارند باید در زمینه اطلاع‌رسانی فعال باشند.

اخبار مرتبط با   :

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

سلامت نیوز , کنگره , هاشمی , سلامت , خدمت , امروز , ایران , حقوق , تلویزیون , وزارت بهداشت , کار , پزشکی , گزارش , آغاز , آموزش , آموزش و پرورش , آینده , ابراز , اجتماعی , اختیار , ادامه , ادعا , ارائه , از دست , از ما , است , استفاده , اشاره , اصلی , اظهار , افراد , افزایش , افزایش وزن , اقتصادی , اما , امروزه , اهمیت , اولین , اگر , ایجاد , ایرانی , ایرانیان , این , باشد , بالا , باور , باید , برای , بردن , برکت , بزرگی , بسیار , بسیار مهم , بعد , بعد از , به این , به خاطر , به نظر , بهتری , بهداشت , بهداشتی , بیان , بیشتر , بیمار , بیماران , بیماری , بیماری قلب و عروق , تاسف , تبلیغ , تربیت , تعداد , تنها , توجه , توصیه , جامعه , جان , جبران , جمعیت , حاضر , حال , حالی , حدود , حسن , حقوق شهروندی , حوزه , خبر , خصوصی , خواهد , خوبی , خود , خود مراقبتی , خودمراقبتی , خون , خیلی , داشته , دانش , دبستان , در , در آموزش , در حال , در کشور , درحال , درحال حاضر , درست , درسی , درصد , دست , دلیل , دیده , رابطه , رسالت , روغن , زمینه , زیادی , سطح , سفیران , سلامت عمومی , سلامتی , سواد , سید , سیگار , شاخص , شده , شرایط , شهروندی , شورای , شیرین , صبح , صحبت , طبیعی , طور , طول عمر , ظرفیت , عالی , عروق , علت , علت مرگ , عمر , عمل , عمل کردن , عملا , عمومی , غذا , غلطی , فشار , فشار خون , فضا , فعال , فعالیت , قلب , قلب و عروق , قلبی , متوجه , مدیریت , مراقبتی , مردم , مرگ , مسئله , مسئولان , مسائل , مساله , مستقیم , مشکلات , مصرف , مغزی , مقطع , مهم , مواد , موجب , موفق , موفقیت , میر , میلیون , ناگوار , نسبت , نشده , نظر , نفر , نقش , نقل , نمک , نیست , نیوز , هدف , هزار , همه , وجود , وزارت , وزن , وضعیت , ولی , پاسخ , پایان , پرورش , پزشکان , پیدا , پیشرفت , پیشرفته , چیست , کاهش , کردن , کرده , کشته , کشور , کشورهای پیشرفته , کنیم , گذشته , گرفته , یکی ,

- - , .

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 39 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 14:18

روایتی از سهم یکی از مقصران اصلی آلودگی هوا

سلامت نیوز: در ۲ ماه اخیر، مانند همه فصل های سرد گذشته، آلودگی هوا تهران و شهرهای بزرگ را فرا گرفت. مقصران بسیاری برای آلودگی هوا وجود دارد. اما سهم بلندمرتبه سازی ها و تراکم جمعیت هم کم نیست. مخصوصا اینکه ساخت و ساز برج های سربه فلک کشیده در کلانشهرها همچنان ادامه دارد.به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، تأثیر ساخت و سازها در افزایش آلودگی هوا به یک چالش تبدیل  

سلامت نیوز: در ۲ ماه اخیر، مانند همه فصل های سرد گذشته، آلودگی هوا تهران و شهرهای بزرگ را فرا گرفت. مقصران بسیاری برای آلودگی هوا وجود دارد. اما سهم بلندمرتبه سازی ها و تراکم جمعیت هم کم نیست. مخصوصا اینکه ساخت و ساز برج های سربه فلک کشیده در کلانشهرها همچنان ادامه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، تأثیر ساخت و سازها در افزایش آلودگی هوا به یک چالش تبدیل شده است، چالشی که از آذرماه بحث های زیادی در رابطه با آن در گرفت و در رسانه ها منتشر شد. به اعتقاد برخی كارشناسان جمعيت زیاد، تردد بيش از اندازه خودروها و آلاينده بودن صنايع برخی از دلايل آلودگي هوا‌ست كه امروزه موضوع بلند‌مرتبه‌سازی هم به آن اضافه شده است. در اين زمينه برخی کارشناسان اقليم معتقدند بلند‌مرتبه‌سازی ها مانع جريان باد از مسير طبيعی خود می شود و اين مسئله موجب انباشت آلاينده‌ها در شهرهای بزرگ مانند تهران شده است، برخی هم معتقدند بلند‌مرتبه‌سازی موجب آلودگی نمی شود بلكه مكان‌يابی برای ساخت و ساز ساختمان‌های بلند مسئله مهمی است.

بیش از یک هفته از آلودگی هوای تهران می گذشت که استاندار تهران تمام ساخت و سازها در تهران را متوقف اعلام کرد.

استاندار تهران که سلامت مردم جامعه و توجه مسئولان به حفظ سلامت مردم را از اولویت ها می داند، ۳۰ آذرماه اعلام کرد: به شهرداری های مناطق دستور داده شد تا ۲۴ ساعت آینده همه ساخت و سازهای در حال انجام در استان تهران متوقف شود و کارگاه های عمرانی و واحدهای صنعتی همچون معادن شن و ماسه نباید فعالیت کنند.

اما دعوای همیشگی آلودگی هوا،‌ در رسانه ها و تلویزیون همچنان ادامه داشت که شهرداری مقصر است یا دولت؟ دولت شهرداری را در آلودگی هوای تهران به دلیل افزایش بی رویه ساخت و ساز و تراکم فروشی مقصر می داند و شهرداری تهران نیز معتقد است دولت سهم خود را در حمل و نقل عمومی نپرداخته است.

اما این گزارش ها آخرین خبری نبود که تصویری واقعی از تأثیر ساخت و سازها بر آلودگی هوا را نشان می داد، چند روز بعد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران هم تصویری بسیار متفاوت از تخریب باغ‌ها، ساخت و ساز، جمعیت و عوامل اصلی آلودگی هوا نشان داد، در این گزارش تلاش کرده بود با گزینه های مختلف، روایتی متفاوت از آلودگی هوا ارائه دهد.

در این میان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران به قدرت خودپالایی شهر تهران به علت بارگذاری جمعیت شدید، ساخت و سازهای لجام گسیخته و تخریب باغات اشاره کرد. به طوریکه بعد از بارش های مقطعی بلافاصله کیفیت هوای تهران افت چشمگیری حتی در روزهای تعطیل پیدا می کند.

حیدرزاده پیشنهادی به رئیس شورای شهر تهران مطرح کرد و خواستار پیگیری مأموریت های دستگاه های حاکمیتی شد و گزارشی از تراکم فروشی های مکرر، تخریب باغات و ساخت و سازهایی که باعث مسدود شدن کریدورهای هوای تهران شده است، را در دوران مختلف ریاست شورای شهر تهران اعلام کنند.

بعد از ۲ هفته که آلودگی هوا میهمان ناخوانده برخی کلانشهرها از جمله تهران بود. تب نقد و انتقادات و ارائه راهکارهای مختلف برای خلاص شدن از دست این میهمان مزاحم داغ شد. در این میان برخی که انجام برنامه‌های کوتاه‌مدت را چاره خروج از این وضعیت نمی‌دانستند، سربسته یا مستقیم، سازمان‌ها یا دستگاه‌هایی را متهم به کوتاهی در اجرای طرح‌های کاهش آلودگی هوا کردند.

طرح‌هایی چون یکپارچه‌سازی معاینه فنی خودرو، طرح LEZ و خروج خودروهای فرسوده از مواردی بود که مورد اشاره منتقدین به عنوان راهکارهای مقابله با آلودگی هوا مطرح شد؛ به طوریکه معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به انجام مراحل آزمایشی یکپارچه‌سازی معاینه فنی خودروها، از افزایش تراکم بی‌رویه و ایجاد درآمد از این طریق برای شهرداری‌ها انتقاد کرد.

سعید متصدی با اشاره به اینکه علت اصلی آلودگی شهری چون تهران، جذب جمعیت بیش از ظرفیت زیستی است، گفت: در سال‌های اخیر ساخت و سازهای بی‌رویه در تهران اتفاق افتاده و شهرنشینی گسترش یافته و بحث افزایش تراکم و ایجاد درآمد برای شهرداری‌ها یکی از بزرگترین اشتباهات بوده که انجام شده و بایستی اصلاح شود.

به گفته متصدی هر زمانی که گسترش شهر و افزایش جمعیت بر اساس ظرفیت زیستی نباشد محیط زیست آنجا توان تحمل خود و توان خود پالایی خود را از دست می‌دهد. یکی از عوامل آلوده‌کننده هوا مباحث مربوط به جذب جمعیت بیش‌تر از ظرفیت و ساخت و سازهای بی‌رویه است که بایستی شهرداری نسبت به آن حساسیت داشته و مراقبت و کنترل لازم را انجام دهد. کاهش جمعیت شهری و مراقبت محیط زیست شهری از مسائل مهمی است که در شورای عالی شهرسازی مطرح است و دولت در حال انجام فعالیت‌هایی در این زمینه است که امیدواریم به کاهش آلودگی کمک کند.

چند روز بعد مدیر شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره لزوم تخلیه شهر تهران به خاطر آلودگی هوا در شاخص های بالاتر از ۲۰۰ گفت: اینها شایعه تلگرامی و شبکه های اجتماعی است و مبنایی ندارد. وحید حسینی، مدیر شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به ساخت و سازهای منطقه 22 که جلو ورود هوا را گرفته و تاثیرش در آلودگی هوا، گفت: هوای شهری یک مسئله کوچک نیست که با ۴ ساختمان یا بلندمرتبه سازی بشود جلوش را گرفت. میدان باد در شهر بسیار قوی تر است. نسیم بسیار ملایم ۲ متر بر ثانیه در ارتفاع ۱۰۰۰ متری در وسعت ۷۶۰ کیلومتری تهران انرژی بسیار بزرگی است و چیزی نمی تواند جلوی آن را بگیرد. عوارض زمینی می توانند جلوی باد را بگیرند ولی عوارضی در وسعت کوه های البرز نه ساختمان های ۵۰ یا ۱۰۰ متری.

اما چندی بعد از گزارش های مختلف در رابطه با آلودگی هوا شهردار تهران هم پیشنهادش برای کاهش آلودگی هوا داد، متفاوت بودن این پیشنهاد با دیگر پیشنهادها این بود که باز هم مشکل آلودگی هوای تهران به گردن ۳۰۰ هزار سواری کاربراتوری انداخته شد و گفت دولت اراده و مدیریت حل مشکل آلودگی هوا را ندارد.

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران باوجود اینکه پیش از این گفته بود داوطلب حل مشکل آلودگی هوای تهران نیست، اما در برنامه تلویزیونی نگاه یک گفت حاضر است مسئولیت آلودگی هوای تهران را تماما بر عهده بگیرد، البته مشروط بر اینکه اختیارات آن را هم داشته باشد.

شهردار تهران، البته این تغییر در مواضع خود را محدود به بحث آلودگی تهران نکرد. او در برنامه نگاه یک از شبکه اول سیما گفت: حاضر است روند صدور پروانه در کلانشهر تهران را متوقف کند. روندی که اصلی ترین شریان حیاتی بودجه در شهرداری است و در سال اخیر با کاهش تقریبا ۵۰ درصدی روبرو بوده و اگر قالیباف این حرف را هم نزند، باز هم بودجه ای که از طریق ساخت و ساز به حساب مدیران خیابان بهشت وارد می شد، نسبت به گذشته، نصف شده است.

اما با این حال بررسی 50 ساله جریان باد در تهران نشان می دهد در 10 سال اخیر به علت کثرت ساختمان های بلند جریان باد در شمال تهران کاهش یافته است.

با وجود اختلاف نظرها درباره عامل اصلی آلودگی هوا،‌ در این میان کارشناسان محیط زیست معتقدند که با توزیع بنزین یورو4، شاخص های خطرناک بنزین در کشور کم شده است و البته دولت می‌گوید ساخت و ساز بی‌رویه در تهران، عامل مهمی در آلودگی هواست. مدیران شهری البته توپ را در زمین دولت می اندازند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است، در سال‌های اخیر ساخت و سازهای بی‌رویه در تهران اتفاق افتاده و شهرنشینی گسترش یافته و بحث افزایش تراکم و ایجاد درآمد برای شهرداری‌ها یکی از بزرگترین اشتباهات بوده که انجام شده و بایستی اصلاح شود. هر زمانی که گسترش شهر و افزایش جمعیت بر اساس ظرفیت زیستی نباشد محیط زیست آنجا توان تحمل خود و توان خود پالایی خود را از دست می‌دهد.

بر اساس طرح‌های جامع و تفصیلی شهر تهران، ساخت و ساز بیش از ۱۲ طبقه ممنوع است؛ با این حال در کوچه‌های ۸ متری شمال شهر برج‌های ۲۰ طبقه به بالا را می‌بینیم که هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد. جدا از دردسرهای زندگی شهری همچون ترافیک و مشکلات عبور و مرور ساکنان که توسط این آسمانخراش‌ها ایجاد می‌شود، تاثیر منفی این سازه‌ها در تهویه هوای پایتخت اثبات شده است.

وزارت راه و شهرسازی در هفته‌های اخیر به بررسی تاثیر برج‌سازی بر آلودگی هوای تهران پرداخت که نظرات مختلفی در این‌باره مطرح شد. عباس آخوندی در دومین کنفرانس بناهای بلند در ۹ دی ماه گفت: وقتی منطقه ۲۲ تهران طراحی می‌شد، اصرار مرحوم کازرونی وزیر مسکن دهه ۶۰ بر این بود که این منطقه به عنوان دالان باد تهران «کوتاه مرتبه» و با حداکثر فضای سبز باقی بماند؛ اما این همه ساختمان‌های بلند که در این منطقه احداث شده است جریان باد تهران را متوقف کرده و هیچ سازگاری با کیفیت شهر برای زندگی ندارد.

در همان روز رییس‌جمهور نیز وارد قضیه شد. حسن روحانی با اشاره به درخواست دولت از وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی شهرسازی، لزوم نظارت بر بلندمرتبه‌سازی در برخی مناطق شهری را مورد تأکید قرار داد و گفت: باید برای برج‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه، بخصوص آنهایی که در کریدور جابه‌جایی هوا قرار دارند، چاره‌اندیشی شود و حداقل از این به بعد از ساختن‌ آنها در این‌گونه مناطق جلوگیری شود.

اما مطالعات علمی تاثیر منفی برج‌سازی در آلودگی هوای تهران را تایید کرده‌اند و این در شرایطی است که به نظر می‌رسد مجوزهای ساختمانی زیادی در منطقه 22 صادر شده و در حال صدور است.

آن‌چه مسلم است اینکه بسیاری از ساخت و سازهای تهران توجیه منطقی و علمی ندارد که چهره ماندگار شهرسازی ایران از زندگی در کلان‌شهر تهران به عنوان فاجعه یاد می‌کند. گیتی اعتماد گفته است: شهرداری پاسخگوی آلودگی‌های صوتی و زیستی ساخت و سازهای گسترده شهری باشد.

با این سخنان، انگشت اتهامات به سوی شهرداری‌ها نشانه گرفته شد که شهردار تهران ضمن پرهیز دادن منتقدان از سیاسی و جناحی کردن آلودگی هوا از این مساله با عنوان چالش "مادر" یاد کرد.

آلودگی هوای پایتخت توجه ها را به سوی مدیریت کلانشهرها، به ویژه تهران معطوف کرد. به نظر می رسد این بحث های ساخت و ساز اولین تاثیراتش را گذاشت و پژوهشگران مطالعات شهری را به مطالعه و بررسی وادار کرد، اما اصرار عجیب شهرداری تهران بر بلندمرتبه‌سازی در تنها کریدور ورود باد به تهران که اصلی‌ترین عامل از بین‌برنده‌ یا حداقل کاهنده آلودگی به حساب می‌آید، سؤال‌برانگیز است و این پرسش‌ها را در ذهن وکارشناسان و سایر شهرنشینان پدید می‌آورد.

اما با اینکه تاثیر ساخت و ساز زیاد و بلندمرتبه سازی در تهران و گسترده شدن این موضوع بر افزایش آلودگی هوای تهران بر کسی پوشیده نیست، این مسئله آن قدر مورد تاکید کارشناسان قرار گرفت که رییس جمهور دستور نظارت بر بلندمرتبه سازی در برخی مناطق شهری را داد و گفت که برای برج ها و ساختمان های بلندمرتبه، به خصوص آنهایی که در کریدور جابه جایی هوا قرار دارند می بایست چاره اندیشی و از این به بعد ساخت آنها ممنوع شود.

بسیاری از کارشناسان نگرانی هایی در مورد بلندمرتبه سازی های شمال و غرب تهران دارند و می گویند این کوریدور ها نباید با ساختمان های بلند احاطه می شد. اما یک کارشناس محیط زیست از تاثیر بلندمرتبه سازی های شمال و غرب تهران بر آلودگی هوا و علت کم شدن توان خودپالایی هوای تهران می گوید: این کار ها باعث می شود بارگذاری جمعیت بیشتر صورت گیرد، وقتی بارگذاری بیشتر شد، ترافیک هم بیشتر می شود، ترافیک و جمعیت و استفاده از خودرو مترادف می شود با تولید آلودگی بیشتر.

بارها تاثیر بلند مرتبه سازی بر جریان‌های هوا را در شورای شهرسازی مطرح شد. اینکه نیاز به جریان هوا در ارتفاع ۱۰ متری را داریم، اما بلندمرتبه سازی در مقابل ورود جریان‌های هوا مانع ایجاد می‌کند.

با این وجود همچنان شاهد اعطای مجوز برای ساخت و ساز در شمال و غرب تهران هستیم و هر روز یک غول آهنی از یک نقطه شهر سربر می آورد. از آن طرف هوای تهران خودپالایی خود را از دست داده و دیگر مثل گذشته نیست که بتواند با بهتر شدن شرایط جوی و بدون کمک، خودپالایی داشته باشد.

اخبار مرتبط با   :

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

البرز , سلامت نیوز , آلودگی هوا , قالیباف , ترافیک , شهرداری , تولید , خودرو , رییس جمهور , سلامت , دولت , پایتخت , معادن , حمل و نقل , ایران , روحانی , بنزین , تهران , آخوندی , سیاسی , بودجه , تلویزیون , کار , آلودگی , عباس آخوندی , بررسی , علمی , گزارش , آخرین , آزمایشی , آلودگی هوای تهران , آهنی , آینده , اتفاق , اثبات , اجتماعی , اجرای , احداث , اختلاف , ادامه , ارائه , اراده , ارتفاع , از دست , از یک , اساس , است , استان , استان تهران , استاندار , استاندار تهران , استفاده , استفاده از , اشاره , اشتباهات , اصرار , اصلاح , اصلی , اضافه , اعتقاد , اعتماد , اعلام , افت , افزایش , افزایش جمعیت , اما , امروزه , انتقاد , انجام , اندازه , انرژی , انسانی , انگشت , اول , اولین , اگر , ای که , ایجاد , این , با کیفیت , باد , بارش , بارگذاری , باز , باعث , باغات , باقی , بالا , بالاتر , باید , بحث , بدون , برای , برای زندگی , برج , برج ها , برنامه , برنامه تلویزیونی , برنامه نگاه یک , برنده , بزرگ , بزرگترین , بزرگی , بسیار , بعد , بعد از , بلند , به خاطر , به نظر , بهتر , بهشت , بود , بودن , بوده , بیشتر , تاثیر , تایید , تبدیل , تحمل , تخریب , تخلیه , تراکم , ترین , تصویری , تعطیل , تغییر , تلاش , تلویزیونی , تمام , تنها , تهویه , توان , توجه , توجیه , توجیهی , توزیع , توسط , توپ , ثانیه , جابه جایی , جامع , جامعه , جایی , جدا , جذب , جریان , جلو , جلوگیری , جلوی , جمعیت , جمله , جمهور , جوی , حاضر , حال , حاکمیتی , حتی , حداکثر , حرف , حساب , حساسیت , حسن , حسن روحانی , حفاظت , حفظ , حل , حل مشکل , حمل , حمل و نقل عمومی , حیاتی , خبری , خروج , خصوص , خطرناک , خلاص , خود , خودروها , خودروهای , خیابان , داد , دادن , داده , داشته , داغ , در , در ارتفاع , در استان , در برنامه , در تهران , در حال , در شهر , در مقابل , در مورد , در کشور , درآمد , درباره , درخواست , دست , دستور , دستگاه , دعوای , دلیل , دهه , دهه ۶۰ , دوران , دومین , دیگر , ذهن , رئیس , رابطه , راه , رسانه , رسانه ها , روز , روزهای , روزهای تعطیل , روند , روندی , ریاست , رییس , زمانی , زمین , زمینه , زمینی , زندگی , زندگی شهری , زیاد , زیادی , زیست , ساخت , ساخت و ساز , ساختمان , ساختمانی , ساز , سازمان , سازی , ساعت , سال , ساله , ساکنان , سایر , سبز , سرد , سهم , سواری , سوی , سیما , شاخص , شاهد , شایعه , شبکه , شبکه اول , شبکه اول سیما , شبکه های , شبکه های اجتماعی , شدن , شده , شرایط , شرکت , شریان , شمال , شمال تهران , شن و ماسه , شهر , شهر تهران , شهردار , شهردار تهران , شهرداری تهران , شهرسازی , شهری , شورای , شورای شهر , شورای شهر تهران , صنعتی , صوتی , صورت , طبقه , طراحی , طرح , طرف , ظرفیت , عالی , عامل , عباس , عبور , عجیب , علت , عمرانی , عمومی , عنوان , عوارض , عوارضی , غرب , غول , فاجعه , فرا , فروشی , فصل , فضای , فضای سبز , فعالیت , فلک , فنی , قدر , قدرت , قرار , قوی , لازم , ماسه , ماندگار , مانع , ماه , متر , متری , متفاوت , متهم , مثل , مجوز , محیط , محیط زیست , مختلف , مدیر , مدیران , مدیرکل , مدیریت , مراحل , مراقبت , مربوط , مرحوم , مردم , مردم جامعه , مرور , مزاحم , مسئله , مسئولان , مسئولیت , مسائل , مساله , مسدود , مسلم , مسکن , مشکل , مشکلات , مطالعه , معادن شن و ماسه , معاون , معاینه , معاینه فنی , مقابل , مقابله , ممنوع , مناطق , منتقدان , منتقدین , منطقه , منطقی , منفی , مواضع , موجب , مورد , موضوع , میان , میدان , میهمان , ناخوانده , نباید , نبود , ندارد , نسبت , نسیم , نشان , نشانه , نصف , نظارت , نظر , نظرات , نقد , نقطه , نقل , نمی , نگاه , نگرانی , نیاز , نیست , نیوز , های , هزار , هفته , همه , هوا , هوای , هیچ , واحدهای صنعتی , وارد , واقعی , وجود , وجود ندارد. , وحید , ورود , وزارت , وزیر , وزیر مسکن , وضعیت , وقتی , ولی , ویژه , پرداخت , پروانه , پژوهشگران , پیدا , پیش , پیشنهاد , پیگیری , چاره , چالش , چند , چهره , چون , چیزی , کار ها , کارشناس , کارشناسان , کارگاه , کازرونی , کاهش , کاهش آلودگی هوا , کاهش جمعیت , کرد , کردن , کرده , کسی , کشور , کشیده , کلانشهر , کمک , کنترل , کنترل کیفیت , کنفرانس , کوتاهی , کوه , کوچک , کیفیت , گذشت , گذشته , گردن , گرفت , گرفته , گزارشی , گزینه , گسترش , گفت , گیتی , یاد , یافته , یکی , ۱۰۰ ,

- - , .

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 37 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 14:18

اي كاش جاى قاضى، ظريف بودى اى وزير!

سلامت نیوز:در پی تجمع جمعی از پزشکان متخصص رادیولوژی و سونوگرافی مقابل وزارت بهداشت در اعتراض به سیاست های این وزارتخانه که با برخورد با معترضان همراه بود جمعی از آنها با نوشتن نامه هایی به رییس جمهور و وزیر بهداشت اعتراض خود به این برخوردها را اعلام کرده اند. همچنین رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی به این اتفاق اعتراض کرد.به گزارش سلامت نیوز به نقل از انصاف نیوز،د  


سلامت نیوز:در پی تجمع جمعی از پزشکان متخصص رادیولوژی و سونوگرافی مقابل وزارت بهداشت در اعتراض به سیاست های این وزارتخانه که با برخورد با معترضان همراه بود جمعی از آنها با نوشتن نامه هایی به رییس جمهور و وزیر بهداشت اعتراض خود به این برخوردها را اعلام کرده اند. همچنین رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی به این اتفاق اعتراض کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از انصاف نیوز،دکتر عباس آقازاده مسرور، رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در متنی با عنوان «جامعه‌ی پرشکی خشونت، قهر و اهانت را برنمی‌تابد!»، نوشته است:

روز شنبه ۲۶ / ۱۰ / ۹۴ گروه کثیری از همکاران رادیولوژیست به منظور ملاقات با مسوولین به محل وزارت بهداشت – درمان مراجعه و خواستار ورود به سالن اجتماعات و ملاقات برای طرح خواسته‌ها و مطالبات حرفه‌ای خود می‌شوند. متاسفانه با این تجمع مدنی و آرام ایشان برخورد قهرآمیزی صورت گرفته و برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با پزشکان، به روش‌های قهرآمیزی توسل جسته شده و بی توجه به خواسته‌ی ایشان برای گفتگو و پرسش و پاسخ، با رویه‌ای تند و غیرقابل انتظار، با این همکاران برخورد شده است.

صرفنظر از اصالت خواسته‌های این همکاران و هر نتیجه‌ی کارشناسی که در اثر بحث و گفتگو می‌تواند حاصل شود، اینگونه عکس العمل‌ها به هیچ وجه قابل پذیرش نبوده و بی تدبیری و رویه‌ی قهر و خشونت را در برابر اجتماعات آرام و صلح آمیز جامعه‌ی پزشکی، محکوم می‌کنیم.

جامعه‌ی خدوم پزشکی پس از سالیان دراز خدمات ایثارگرانه در سخت‌ترین روزهای دفاع مقدس و خدمات صادقانه در اولین سنگرهای سلامتی و بهداشت مردم شهید پرور میهن اسلامی‌مان، با اینگونه رفتارهای اهانت‌آمیز از تصمیم خود برای ارتقای سلامتی مردم و پیگیری خواسته‌های برحق و مطالبات اصیل خویش دست برخواهد داشت. صلابت و استواری صفوف متحد پزشکان و شاغلین حرفه ی پزشکی، با این اقدامات قهرآمیز خدشه‌دار نخواهد شد.

همچنین متن نامه ی جمعی از پزشکان حاضر در تجمع به رییس جمهور و وزیر بهداشت که نسخه ای از آنها در اختیار انصاف نیوز قرار گرفته است در پی می آید.

نامه به وزیر بهداشت

جناب آقاى دكتر هاشمى، وزير محترم بهداشت و درمان، سلام عليكم، روز شنبه مورخه بيست و شش ديماه هزار و سيصد و نود و چهار، نزديك به هزار نفر از متخصصين راديولوژى كشور جهت احقاق حقوق صنفى خود جلوى ساختمان وزارت بهداشت تجمع كردند كه با درايت و تدبير مثال زدنى شما مورد استقبال باتوم و فحاشى انتظامی قرار گرفتند. بيست و ششم ديماه را همزمان با سالروز فرار شاه از ايران بايد سالروز ضرب و شتم پزشكان توسط جنابعالى نيز در تاريخ ثبت كرد. عملكرد آن مقام محترم بر عليه پزشكان و خدشه دار شدن شأن و منزلت آنان همواره مورد انتقاد و رنجش همكارانتان بوده است ولى مواجهه آنان با زره پوشان باتوم به دست و بازداشت آنها را كسى شايد در خواب هم نميديد.

وزير گرامى! بر فرض كه متخصصين اين مملكت مطالباتشان برحق نبود. شرط ادب آن است كه محترمانه با آنان به گفتگو مى نشستيد نه اينكه زنان و مردان پزشك را بسپاريد به باتوم هاى بيرون از غلاف. جناب دكتر هاشمى! روزى همه ی اين وزارت ها و دفتر و دستك ها تمام خواهد شد و برخواهيد گشت ميان همين پزشكان. طورى نشود كه نتوانيد توى چشمانشان خيره شويد، نتوانيد از كنارشان عبور كنيد و سرتان را بالا بگيريد. ايكاش جاى قاضى، ظريف بودى اى وزير. آقاى وزير! ادب مرد به از دولت اوست…


نامه به رییس جمهور

رييس جمهور محترم جناب آقاي دكتر روحاني، باسلام واحترام فراوان. يادم مي آيد كه در مناظره ی انتخاباتي در يك شاهكار فرموديد: من حقوقدان هستم نه سرهنگ! و آنچنان اين جمله به دل نشست كه به نظر در تاريخ هم ماندگار شد. اما اين درد نامه را به اين خاطر نوشته می شود كه به دنبال مشكلاتي كه براي متخصيصن راديولوژي و رزيدنت هاي آنها با وزارت بهداشت پيش آمده و در طي دو ماه رايزني انجمن راديولوژي ايران و هيات بورد تخصصي با معاونان درمان وآموزش وزارت متبوع، که به دنبال صدور يك بخشنامه توسط معاونت درمان روی داد و با توجه به عدم دست يابي به نتيجه اي منطقي، پزشکان متخصص و دستیاران اين رشته تصمیم گرفتند که در برابر ساختمان وزارت بهداشت که خانه ی ماست تجمعی داشته باشند و صدای خود را مستقیما به گوش تصمیم گیرندگان برسانند. امری که گذشته از مسبوق به سابقه بودن، حق مدنی و قانونی آحاد مردم است، اما همانگونه که احتمالاً باخبر شده ايد متاسفانه پیش از حضور پزشکان، وزارت خانه و خيابان هاي اطراف آن به محاصره نيروهاي انتظامي درآمده بود. در بدو حضور شك كردیم كه چه خبر است و گارد ویژه اینجا چه می کند؟ غافل از اين كه اين گارد براي ممانعت از اعتراض مدنی پزشکان راديولوژيست و حضور آنان در صحن خانه ی خود، خیابان ها را به تسخیر در آورده بود!

آقاي رييس جمهور! در طي ٤ تا ٥ ساعتي كه با همكاران پزشك در حوالي وزارتخانه بوديم، چه توهين ها و تحقيرهایی كه ناباورانه نصيبمان نشد. بعضی فرزندان اين مرز و بوم و همکاران رزمنده، جانباز و فرزند شهید با فشار به داخل ماشين هاي ون كه از داخل قفس بندي شده بود هل داده شدند، خودروهایی كه انشاءالله گذر هيچ هموطني به داخل آن نيفتد چه برسد به نخبگان و تحصيلكردگان و پزشكان و علي الخصوص يادگاران جهاد وشهادت.
آقاي رييس جمهور! باور کنید ما نيامده بوديم از ديوار وزارتخانه بالا برويم، قصد پایین کشیدن هیچ پرچمی و پرتاب کوکتل مولوتف را هم نداشتیم و قرار نبود شیشه ای بشکنیم یا ساختمانی را تصرف کنیم و بعد پیروزمندانه عکس سلفی بگیریم! اگر هم چنین بود باز بر اساس سنت مٱلوف، توجیهی برای چنین برخوردهایی نداشت و سوگند به خداوند که حاضر نيستيم به اندازه ی ارزني به مردم و مملكتمان زیان و آسيبي برسد. اما انتظار داشتيم، وزارتخانه نشینان بهداشت، خواسته ی منطقي ما را بشنوند و حضورا پاسخ منطقی بدهند همانگونه كه در سال ٩٢ شنيدند و پيگيري كردند، اما چه سود كه نه فقط نشنيدند، بلكه همه ارزش هاي اسلامي و انساني را هم به سخره گرفتند.
آقاي رييس جمهور! اين روز سیاه در تاريخ وزارت بهداشت و براي جامعه ی پزشكي به يادگار خواهد ماند. شما حقوقدانيد، انتظار ما اين بود و هست كه زیردستانتان را نیز در این مدت به کاربرد روش های منطقی، حقوقی و شايسته در اجرای برنامه ها و تصميمات خود ترغیب و موظف کرده باشید. این کمترین انتظار ما از تمام وعده هاست که دادید!

تجمع رادیولوژیست ها مقابل وزارت بهداشت

تجمع رادیولوژیست ها مقابل وزارت بهداشت

تجمع رادیولوژیست ها مقابل وزارت بهداشت

تجمع رادیولوژیست ها مقابل وزارت بهداشت

نامه نظام پزشکی به وزیر بهداشت

اخبار مرتبط با   :

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

سلامت نیوز , وزیر بهداشت , کاربرد , انجمن , دفاع مقدس , رییس جمهور , سلامت , دولت , ایران , بخشنامه , تاریخ , حقوق , سلفی , نود , تجمع , انتظامی , وزارت بهداشت , پزشکی , گزارش , آرام , آقازاده , آمیز , اتفاق , اثر , اجرای , اجرای برنامه , اختیار , ادب , ارزش , اساس , است , استقبال , اسلامی , اصالت , اصیل , اعتراض , اعلام , اما , امری , انتظار , انتقاد , اندازه , انصاف , اهانت , اولین , اگر , این , اینجا , اینگونه , با فشار , باتوم , بار , باز , بازداشت , بالا , باور , بحث , بدو , برابر , برای , برخورد , برنامه , برنامه ها , بعد , بعضی , به این , به دنبال , به نظر , بهداشت , بود , بوده , بورد , بوم , بی توجه , ترغیب , تسخیر , تصرف , تصمیم , تصمیم گیرندگان , تمام , تند , توجه , توجیهی , توسط , توسل , ثبت , جامعه , جانباز , جمله , جمهور , جمهوری , جمهوری اسلامی , جمهوری اسلامی ایران , جناب , جهاد , جهت , حاضر , حرفه , حضور , حقوقی , خانه , خانه ی , خبر , خداوند , خدمات , خشونت , خواب , خواسته , خواهد , خود , خیابان , داخل , داخل قفس , داد , داده , دار , داشته , در , در برابر , در خواب , دراز , درد , درمان , دست , دفاع , دفتر , دكتر , دنبال , رادیولوژی , رشته , رنجش , روز , روز سیاه , روزهای , روش , روش های , روی , رییس , زره , زنان , زنان و مردان , زیان , سابقه , ساختمان , ساختمانی , سازمان , سال , سالروز , سالن , سخره , سلام , سلامتی , سنت , سود , سونوگرافی , سوگند , سیاست , سیاه , شاه , شاهكار , شدن , شده , شرط , ششم , شما , شنبه , شهید , شیشه , شیشه ای , صادقانه , صحن , صدای , صلح , صورت , ضرب , ضرب و شتم , طرح , عباس , عبور , عدم , عملكرد , عمومی , عنوان , عکس , عکس سلفی , غافل , فرار , فرار شاه , فرزند , فرزند شهید , فرزندان , فرض , فشار , فقط , قابل , قانونی , قرار , قفس , قهر , كشور , ماست , ماندگار , ماه , متحد , متخصص , متن , مجمع , مجمع عمومی , محاصره , محترم , محل , محکوم , مرد , مردان , مردم , مرز , معترضان , مقابل , مقام , مقدس , ملاقات , مناظره , منطقی , منظور , مواجهه , مورد , میهن , نامه , نبود , نخبگان , نخستین , نسخه , نشست , نظام , نظام پزشکی , نظر , نفر , نقل , نوشتن , نوشته , نیوز , هاست , هاى , های , هزار , هست , هستم , همراه , همزمان , همه , همکاران , هیچ , ورود , وزارت , وزیر , وعده , ویژه , پاسخ , پایین , پذیرش , پرتاب , پرسش , پزشکان , پس از , پیش , پیگیری , چه خبر , کارشناسی , کرده , کشیدن , کمترین , کنید , کنیم , گارد , گذر , گذشته , گرفته , گروه , گشت , گفتگو , گوش ,

- - , .

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 40 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 14:18

نگاهی به مدیریت دفن زباله در جهان

سلامت نیوز: خلاص شدن از دست زباله‌هایی که روزانه توسط مردم این کره خاکی تولید می‌شود، چالش دیرینه‌ای است که باید به دقت مورد بررسی قرار گرفته و بهترین راهکارها برای رسیدگی به آن مد نظر قرار بگیرند. کارشناسان شهری و محیط زیست معتقدند: در شرایطی که بحران‌های گوناگونی بهداشت، سلامت و امنیت عمومی را در شهرها تهدید می‌کند دفع نامناسب ، غیر استاندارد و رعایت  

سلامت نیوز: خلاص شدن از دست زباله‌هایی که روزانه توسط مردم این کره خاکی تولید می‌شود، چالش دیرینه‌ای است که باید به دقت مورد بررسی قرار گرفته و بهترین راهکارها برای رسیدگی به آن مد نظر قرار بگیرند. کارشناسان شهری و محیط زیست معتقدند: در شرایطی که بحران‌های گوناگونی بهداشت، سلامت و امنیت عمومی را در شهرها تهدید می‌کند دفع نامناسب ، غیر استاندارد و رعایت نکردن اصول بهداشتی انواع زباله‌ها خطرات زیست محیطی و مهم‌تر از همه، مشکلات بهداشتی و حیاتی متعددی را برای شهروندان جوامع مختلف به دنبال دارد.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه ایران در ادامه نوشت: این مسأله هم اینک برای بیشتر دولتمردان کشورهای خارجی جز اولویتها و برنامه‌های اصلی قرار گرفته و برای حل این معضل زیست محیطی بودجه‌های کلانی اختصاص داده می‌شود. آنها بر این باورند: در حال حاضر مدیریت وضعیت زباله در کشورهای اروپایی به موضوعی بغرنج تبدیل شده به طوری که در اروپا سالانه حدود 3 میلیارد تن زباله تولید شده و سهم هر فرد به حدود 6 تن در سال می‌رسد. از این‌رو چالش‌هایی که پیش روی مقامات اروپایی قرار گرفته، آنها را به مرحله‌ای رسانده که باید با تمام توان خود و نیز برخی حمایت‌های مالی و تجاری راهکاری مناسب را برای این معضل بیابند. هرچند هر سال آخرین مطالعات و تحقیقات علمی در نشست‌ها‌یی با حضور متخصصان و کارشناسان برگزار می‌شود اما کارشناسان محیط زیست در ادامه با اشاره به انواع روش ‌های دفع بهداشتی زباله‌ها و خطرات ناشی از آن می‌گویند: دفن زباله غالباً به دو شکل دفن سطحی یا نزدیک به سطح و دفن عمیق و درونی انجام می‌گیرد. در این روش، محفظه‌های نگهداری زباله در قسمت‌های مخصوصی قرار گرفته و سپس روی آن را با لایه‌ای نفوذناپذیر و خاک می‌پوشانند. در برخی موارد نیز دفن سطحی یا نزدیک به زمین در حفره‌ای کانال مانند در زیر زمین صورت می‌گیرد. در روش قبلی، حفره‌های دفن زباله از سطح زمین به یکدیگر مرتبط بودند ولی در دفن زیر سطحی، حفاری کانال‌ها در زیر زمین انجام شده ولی این امکان در ده‌ها متر زیر سطح زمین نیز امکانپذیر است.
آنها می‌افزایند: دفن عمقی نیز بیشتر در انهدام زباله‌های رادیواکتیو و حاوی اشعه صورت می‌گیرد تا محیط زیست و انسان‌ها از خطرات احتمالی در امان بمانند. بسیاری از کشورها مانند آرژانتین، استرالیا، بلژیک، جمهوری چک، فنلاند، ژاپن، هلند، کره، روسیه، اسپانیا، سوئد، سوئیس و امریکا از روش دفن عمقی به عنوان بهترین روش دفن زباله‌های رادیواکتیوی استفاده می‌کنند. در سوئد، از محفظه‌های مسی و فلزی برای نگهداری سوخت‌های مصرفی استفاده می‌شود. بعد از قرار گرفتن محفظه‌ها در عمق 500 متری زمین، روی آن را با لایه‌ای خاک رس «بنتونیت» می‌پوشانند تا در مدت زمان طولانی بتواند مانع از انتشار مواد رادیواکتیو دفن شده گردند.
کارشناسان در ادامه با اشاره به نمونه‌هایی در این خصوص توضیح می‌دهند: کشور تایلند در زمان وقوع سونامی اقیانوس هند و پس از سال 2004 با بیش از 80 میلیون تن زباله روبه‌رو شد که این کشور را در وضعیت خطرناکی قرار داد. رفتگران نقش بسیار مهمی در راهکارهای بازیافت زباله پس از وقوع سونامی سال 2004 در اندونزی داشتند. امواج بلند این سونامی حجم بالایی از زباله را در مناطق مختلف این کشور بر جای گذاشت. مقادیر زیاد زباله در زمین‌های خصوصی منطقه «Aceh Barat» اندونزی تخلیه شد که هزینه‌ای بالغ بر 2 میلیون دلار را در برگرفت. به طور کلی، حجم تولید و انهدام زباله ایجاد شده طی بروز زلزله و سونامی در یکی از مناطق اندونزی به حدود 853 هزار و 930 متر مکعب می‌رسید.
آنها به راهکارهای دیگری درباره دفن زباله‌ها و پسماند‌های خطرناک در سایر کشور ‌ها اشاره می‌کنند و می‌گویند: در بیشتر کشور‌های توسعه یافته با به‌کارگیری تکنولوژی‌های نوین از روش‌های خاصی استفاده می‌شود به طور مثال مخازن نگهداری زباله‌ها در امریکا، در عمق 300 متری زیر زمین دفن شده و با لایه غیر اشباعی از سنگ‌های آتشفشانی پوشیده می‌شوند. البته بسیاری از مخازن زباله برای مقاومت در برابر خورده شدگی، از فلز دو لایه ساخته شده و پوشش خارجی آن در برابر خوردگی آلیاژها مقاوم است.
همچنین در مناطق شمالی آلمان و هلند نیز برای دفع زباله‌ها زمین‌های نمکی وجود دارد که به جای سطح نمکی، دارای گنبدهای نمکی است. برخی معادن قدیمی نمک در آلمان به منظور دفع زباله مورد استفاده قرار می‌گرفت ولی در حال حاضر اجازه دفن زباله در آنها داده نمی‌شود و دولت آلمان منطقه وسیعی را برای این منظور اختصاص داده است. مخازن نگهداری زباله در انگلیس نیز از جنس فلز ضد زنگ بوده و در داخل مخازن سنگی و زیر سطح آب قرار می‌گیرند. محققان به طور مداوم این زباله‌ها را بررسی کرده و در مواقع لزوم مورد بازیافت قرار می‌دهند. از سوی دیگر، تا زمان محکم ماندن درب مخازن، مانع از تماس آب زیرزمینی با زباله‌ها می‌شوند.
منبع:
http: //www. greenprospectsasia. com
http: //www. world-nuclear. org

اخبار مرتبط با   :

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

هلند , اندونزی , هند , نوین , آلمان , سوئیس , روزانه , مسی , تولید , سلامت , دولت , تایلند , مالی , زلزله , معادن , ایران , دلار , آب , بررسی , علمی , گزارش , 2 میلیون , 2004 , 3 , 300 , 500 , آتشفشانی , آخرین , اجازه , احتمالی , ادامه , اروپا , اروپایی , از جنس , از دست , است , استاندارد , استفاده , اشاره , اشعه , اصلی , اصول , اقیانوس , اقیانوس هند , اما , امان , امریکا , امنیت , امواج , انتشار , انجام , انهدام , انواع , انگلیس , ایجاد , این , اینک , با حضور , بازیافت , بازیافت زباله , باید , برابر , برای , بروز , بسیار , بعد , بعد از , بلند , به دنبال , بهترین , بهترین روش , بهداشتی , بوده , بیشتر , تبدیل , تجاری , تحقیقات , تحقیقات علمی , تخلیه , تماس , تمام , تهدید , توان , توسط , توسعه , توضیح , جای , جمهوری , جنس , حاضر , حال , حجم , حدود , حضور , حفاری , حل , حیاتی , خارجی , خاک , خاکی , خصوص , خصوصی , خطرات , خطرات زیست محیطی , خطرناک , خلاص , خود , خورده , خوردگی , داخل , داده , دارد , در , در برابر , در حال , در داخل , در زمان , درب , درباره , دست , دفع , دفع زباله , دفن , دفن زباله , دقت , دنبال , دیگری , روش , روی , زباله , زمان , زمین , زنگ , زیاد , زیر , زیر زمین , زیرزمینی , زیست , ساخته , ساخته شده , سال , سایر , سطح , سنگی , سهم , سونامی , سوی , شدن , شده , شمالی , شهروندان , شهری , شکل , صورت , ضد زنگ , طور , طولانی , عمق , عمومی , عمیق , عنوان , غیر , غیر استاندارد , فرد , فلز , فلزی , قدیمی , قرار , لایه , ماندن , مانع , متخصصان , متر , متری , محکم , محیط , محیط زیست , مخازن , مختلف , مدیریت , مردم , مشکلات , معضل , مقامات , مقاوم , مقاومت , مناسب , مناطق , منطقه , منظور , مواد , مورد , مکعب , میلیارد , میلیون , ناشی , نزدیک , نظر , نقش , نمک , نمکی , نکردن , نگهداری , هزار , وجود , وضعیت , ولی , پس از , پوشش , پیش , چالش , کارشناسان , کانال , کرده , کره , کره، , کشور , کشورها , گرفتن , گرفته , یافته , یکی ,

- - , .

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 54 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 12:57

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه اگر  مجموع ناوگان بیمارستانی کشور را بالغ بر 150 هزار تخت بیمارستانی تلقی کنیم اظهار داشت : این عدد باید به 15 هزار افزایش یابد  در حالی که تعداد تختهای ویژه به ازای جمعیت از نرم استاندارد پایین تر است.

وی افزود : تقریبا به ازای هر هزار نفر جمعیت اگر 1.8 تعداد تخت بیمارستانی در نظر بگیریم استاندارد آن در بسیاری از کشورها بالای 2.5 است که با این عدد هم فاصله داریم . یعنی ما نیاز داریم درآینده حدود 80 هزار تخت بیمارستانی به مجموع تختها اضافه شود.

زالی با اشاره به اینکه در کنار بازسازی ناوگان بیمارستانی نوین باید در کنارش تختهای مراقبتهای ویژه نیز افزایش یابد تصریح کرد : بر اساس استاندارد جهانی در هر بیمارستان عمومی بر اساس تقسیم به نسبت ناوگان بیمارستانی حدود 10 تا 15 درصد ازتخت های مجموع بیمارستانهای عمومی باید به بخش مراقبتهای ویژه تخصیص داده شود که اکنون در کشور ما حدود 5 هزار تخت مراقبت ویژه در اقصی نقاط کشور داریم .

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه به همین میزان حدود 5هزار و 200 تخت نیاز مبرم فعلی ماست خاطرنشان کرد : پیش بینی می شود تا انتهای سال حدود 2هزار وهفتصد تخت  به مجموع ناوگان تختهای آی سی یو کشور اضافه شود.

افزایش 1500 تخت ویژه برای سال 95

به گفته وی پیش بینی می شود که در سال 95 افزایش 1500 تخت ویژه را خواهیم داشت اما به معنای واقعی اگر  نیاز مبرم فعلی را کنار بگذاریم ؛ نیاز قطعی ما به تخت مراقبتهای ویژه براساس تقسیم به نسبت ناوگان تخت  بیمارستانی حدود 15 هزار تخت مراقبت ویژه است که برای رسیدن به این نقطه ایده ال فاصله قابل توجهی داریم.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مراقبت و نگهداری از تخت مراقبتهای ویژه گران است گفت : وابستگی آنها به تکنولوژی روز و فناوریها ی پیچیده نیز  افزایش پیدا می کند و اکنون در کلان شهرها نیاز جدی به تختهای ویژه درطول شبانه روز داریم.

 رئیس کل سازمان نظام پزشکی  با عنوان اینکه امروز یکی از نیازهای استراتژیک و حیاتی نظام سلامت کشور ما تامین تخت مراقبتهای ویژه است  اظهار داشت : تعدادتختهای موجود در کشور  از نظر کمی  پایین است همچنین  فرسودگی های تجهیزانی و مشکلات نیروی انسانی داریم که از حداکثر استانداردهای لازم برخوردار نیست.

وی افزود :طی دو سال گذشته فرآیند استانداردسازی در کنار رشد کمی تختهای مراقبتهای ویژه در دستور کار بوده اما به تنهایی کفایت نمی کند و مجموع تختهای مراقبتهای ویژه هم در بخش خصوصی و هم بخش دولتی ودانشگاهی بیش از گذشته نیازمند سرمایه گذاری است.

هزینه راه اندازی تخت مراقبت ویژه 1.6 برابر تخت معمولی است

زالی با عنوان اینکه متوسط هزینه برای راه اندازی تخت مراقبت ویژه تقریبا 1.6 برابر یک تخت معمولی است اذعان داشت :نگهداشت تخت ویژه هم خیلی گران است ضمن آنکه امروز کمبود نیروی انسانی مبرز و متخصص در این زمینه را داریم که خوشبختانه در طول سالهای اخیر رشته فوق تخصص مراقبتهای ویژه دردانشگاههای کشور راه اندازی شده وتعدادی از این فارغ التحصیلان به مجموعه افزوده شدنداما هنوز تعدادشان برای آنکه تمام تختهای مراقبتهای ویژه را درتمام اقصی نقاط کشور پوشش دهند کافی نیست.

وی ادامه داد :بخش زیادی از تجهیزات فعلی باید بروز رسانی شود و  نیاز آتی ما به بخش مراقبت ویژه در حال افزایش است بدلیل اینکه سیمای بیماری ها در کشور عوض شده و بیماری های غیرواگیر که بحث مراقبتهای ویژه در آنها وجود داردو بحث سالمندی جمعیت در کشور که بخش زیادی از مراقبتهای ویژه به این افراد تعلق می گیرد رو به افزایش است.

یک میلیارد تومان هزینه راه اندازی هر تخت ICU

وی اضافه کرد : هزینه اولیه راه اندازی هر تخت آی سی یو بین 600 میلیون تومان تا یک میلیاردتومان برآورد می شود که اگر بین 500 تا 700 میلیون تومان برای هر تخت معمولی بیمارستانی در نظر بگیریم این عدد برای تخت ویژه بستگی به نوع استاندارد ،تعداد تخت ،وضعیت رنکینگ بیمارستانی و درجه آن و محل بیمارستانی متفاوت است.

زالی ابراز داشت : اگر فرض کنیم یک بیمارستان عمومی نیازمند 10 تخت مراقبت ویژه باشد حدود 6میلیارد تومان برای یک بیمارستان عمومی مثلا صد تختخوابی نیاز است و با توجه به اینکه الان پروژه بیمارستانهای خیلی بزرگ از پروژه های جذاب نظام سلامت توسعه یافته است ما نیز درکشورمان بخاطر نیازهای متنوع درمانی باید این ایده ابر بیمارستان را در دستور کار قرار دهیم و در ایجاد این نوع بیمارستانها بخش مراقبتهای ویژه شالوده اصلی شکل گیری است.

وی در پایان یاد آور شد :  در سیمای آینده  بیمارستان سازی در کشور  اگر فرآیند استاندارد سازی نوین و  بحث ابربیمارستانها مطرح شود؛ کلینیک های جامع و چند تخصصی مراقبت ویژه به عنوان بخش مبرم و ضروری  آنی و هم بخش های پشتیبان مورد لزوم هستند.

انتهای پیام /

- - , .

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 56 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 12:57

امروز آخرین فرصت برای ثبت نام آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی

مشاور عالی سازمان سنجش گفت: متقاضیان ثبت نام آزمون استخدامی متمرکز دستگاه‌های اجرایی تا ساعت 24 امشب سی‌ام دی ماه فرصت دارند که ثبت نام خود را انجام دهند.  

وی افزود: تا ساعت 8 صبح امروز 78 هزار و 489 نفرنسبت به ثبت نام خود اقدام کرده اند.

توکلی در پایان گفت: توصیه می‌شود داوطلبان متقاضی برای شرکت در آزمون مذکور در این مهلت باقی‌مانده به سایت سازمان سنجش مراجعه و با مطالعه دقیق دفترچه راهنما و اطلاعیه‌های مربوط نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند. 

همچنین داوطلبانی که قبلا ثبت نام کرده‌اند می‌توانند در صورت لزوم ویرایش اطلاعات خود را انجام دهند. 

انتهای پیام/ 

اخبار مرتبط با   :

                                     

آخرین , آزمون , آزمون استخدامی , استخدامی , امشب , انجام , برای , ثبت , ثبت نام , ثبت نام آزمون , خود , سازمان , سازمان سنجش , ساعت , سنجش , عالی , فرصت , ماه , نام ,

- - , .

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 49 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 12:57

زخم‌های دهان و گردن را جدی بگیرید

سلامت نیوز: بیماری‌های قلبی و عروقی و انواع سرطان‌ها، مهم‌ترین عامل مرگ و میر در دنیای امروزی محسوب می‌شود. این درحالی است که هرگاه سخن از کشنده ترین بیماری‌های عصر حاضر به میان می‌آید بایک جمله تکراری و آشنا مواجه می‌شویم. «در صورت تشخیص به موقع می‌توان مانع افزایش مرگ و میر شد»  نتایج جدیدترین پژوهش‌ها حاکی از آن ا  

سلامت نیوز: بیماری‌های قلبی و عروقی و انواع سرطان‌ها، مهم‌ترین عامل مرگ و میر در دنیای امروزی محسوب می‌شود. این درحالی است که هرگاه سخن از کشنده ترین بیماری‌های عصر حاضر به میان می‌آید بایک جمله تکراری و آشنا مواجه می‌شویم. «در صورت تشخیص به موقع می‌توان مانع افزایش مرگ و میر شد» نتایج جدیدترین پژوهش‌ها حاکی از آن است که سرطان دهان یکی از کشنده ترین سرطان‌ها در میان ایرانیان محسوب می‌شود که با تشخیص و درمان به موقع می‌توان به بهبود بیمار کمک کرد.


به گزارش سلامت نیوز، دکتر رضا تبریزی در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران، می‌گوید: سرطان دهان چهارمین بیماری کشنده در میان مردان به شمار می‌رود و با دو پله اختلاف ششمین رتبه سرطان‌های کشنده در میان زنان را به خود اختصاص داده است.
مسئول کمیته بین‌الملل «چهاردهمین کنگره بین‌المللی انجمن جراحان دهان، فک و صورت ایران» می‌افزاید: متأسفانه اگر این بیماری به موقع تشخیص داده نشود،‌ سلول‌های بدخیم بسرعت به سایر اندام‌ها بخصوص اندام‌های نواحی مغز،‌گردن و ریه منتشر شده و آنها را درگیر می‌کند.
وی در ادامه با اشاره به علائم هشدار دهنده بروز بیماری عنوان می‌کند: از میان علائم این سرطان می‌توان به زخم‌های بدون علت در دهان و یا تورم و توده در دهان و گردن اشاره کرد. البته بروز هر زخمی نشان بیماری نیست و زخم‌هایی به عنوان یک خطر محسوب می‌شوند که با گذشت زمانی در حدود 2 هفته یا بیشتر بهبود نیابند.
دکتر تبریزی با تأکید بر اهمیت مراجعه به موقع تصریح می‌کند: اگر بیمار در مراحل ابتدایی که‌اندازه زخم کمتر از 2 سانتی متر است، به پزشک مراجعه کند، شانس بیشتری برای بهبود خواهد داشت. اما متأسفانه بسیار دیده شده بیماران هنگامی که‌اندازه ضایعه به حدود 4 سانتی متر رسیده به پزشک مراجعه می‌کنند که در این مرحله احتمال انتشار سلول‌های بدخیم به ناحیه سر و گردن بیشتر شده و شانس درمان نیز به مراتب کاهش می‌یابد.
مسئول کمیته بین‌الملل «چهــاردهمیـن کنــگره بین‌المللی انجمن جراحان دهان، فک و صورت ایران» خاطر نشان می‌کند: متأسفانه گاهی تنها راه نجات بیمار عمل جراحی است. در این شیوه جراح بخش‌های از عضو آسیب دیده را برمی دارد. در این مرحله بیمار یک گام به سلامت نزدیک می‌شود اما برای ترمیم عضو‌های آسیب دیده نیازمند جراحی‌های میکروواسکولار است که به بازسازی نسوج و بافت‌های از دست رفته می‌پردازد. پیوند استخوان یا پیوند بافت در حیطه تخصصی رشته جراحی فک و صورت است.
به گفته دکتر تبریزی، جراحان کشورمان در مراکز دانشگاهی قادر هستند نسوج از دست رفته بافت صورت را بازسازی کنند و در این شوه از درمان جایگاه قابل قبولی دارند اما برای تبادل اطلاعات و ارائه جدید ترین دستاوردها چهاردهمین کنگره بین‌المللی انجمن جراحان دهان، فک و صورت ایران، همزمان با ششمین همایش بین‌المللی ایمپلنت خلیج فارس 27 تا 30 بهمن ماه امسال در محل هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط با   :

                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

فارس , خلیج فارس , هتل , کنگره , انجمن , همایش , سلامت , سرطان , المپیک , تهران , تورم , روزنامه , گزارش , آسیب , آشنا , ابتدایی , احتمال , اختلاف , ادامه , ارائه , از دست , از دست رفته , است , استخوان , اشاره , اطلاعات , افزایش , اما , امروزی , امسال , انتشار , انواع , اهمیت , اگر , ایرانیان , ایمپلنت , این , بازسازی , بافت , بایک , بدون , برای , بروز , بسیار , به موقع , بهبود , بهمن , بیشتر , بیمار , بیماران , بیماری , تبریزی , تخصصی , ترمیم , ترین , تشخیص , تنها , تکراری , جایگاه , جدی , جدید , جدید ترین , جدیدترین , جراح , جراحی , جراحی فک , جراحی فک و صورت , جمله , حاضر , حدود , خطر , خلیج , خواهد , خود , داده , در , در دنیای , درمان , درگیر , دست , دنیای , دهان , دکتر , دیده , راه , راه نجات , رتبه , رشته , رضا , رفته , ریه , زخم , زخمی , زمانی , زنان , سانتی متر , سایر , سخن , شانس , شده , شیوه , صورت , عامل , عصر , عضو , علائم , علت , عمل , عمل جراحی , عنوان , فک و صورت , قابل , قادر , قبولی , قلبی , مانع , ماه , متر , محل , مراحل , مرحله , مردان , مرگ , موقع , میان , میر , نتایج , نجات , نزدیک , نشان , نیازمند , نیست , هستند , هشدار , هفته , همزمان , پزشک , پله , پیوند , کاهش , کشنده , کشنده ترین , کمتر , کمک , کمیته , گام , گاهی , گذشت , گردن , یکی ,

- - , .

پزشک سرای بلاگ...
ما را در سایت پزشک سرای بلاگ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pdsp بازدید : 66 تاريخ : چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت: 11:49